‘Met dit blad slaan we een brug tussen collega’s’

Leestijd: 2 minuten
Praxis personeelsblad

Sinds het najaar van 2013 ontvangen de ruim drieduizend medewerkers van Praxis een gloednieuw personeelsmagazine: met een frisse look and feel en meer toegankelijke content. Sandy Perquin, Hoofd Corporate Communicatie Maxeda DIY Group en sinds vorig jaar ook Hoofd Communicatie Praxis, stond aan de wieg van de nieuwe communicatiebrede strategie. Voor de redactionele uitvoering van het magazine deed ze een beroep op [De Redactie].

Meer synergie tussen medewerkers

‘Praxis vernieuwt continu, ook op het gebied van communicatie. Juist in een economische moeilijke markt is het voor een retailketen belangrijk om voorop te lopen, in de communicatie naar klanten toe maar ook intern. Met dit vernieuwde magazine wil het managementteam dichter bij de medewerkers staan. Tegelijkertijd slaan we een brug tussen collega’s onderling, we bevorderen de synergie tussen medewerkers in het hele land. Onze medewerkers zijn ontzettend trots op Praxis en willen hun successen graag vertellen. Creatieve winkelopstellingen, goede service aan klanten, een slimme aanpak van het een of ander. Met de juiste communicatiemiddelen, zoals het magazine en de tweewekelijkse nieuwsbrief, kunnen zij hun ervaringen, nieuwtjes en adviezen delen, wat de onderlinge betrokkenheid groter maakt.’

Dikker maar niet duurder

Aan de basis van de communicatiestrategie liggen de Praxis-pijlers ‘service en gemak’, ‘genoeg keuze’, en ‘goede prijskwaliteitverhouding’. Die laatste pijler is letterlijk genomen, want Perquin kreeg een uitdagende opdracht mee van het managementteam. ‘Vernieuw en verbreed de middelenmix, maar houd de kosten gelijk. Dat is gelukt. Het nieuwe magazine is dikker en bevat meer content. Toch zijn we, mede dankzij de efficiënte samenwerking met [De Redactie], niet duurder uit.’ Dat Perquin bij [De Redactie] uitkwam, heeft alles te maken met het hoge niveau van servicegerichtheid. ‘We hebben gekozen voor het zogenaamde cafetariamodel, waarbij we bij iedere editie opnieuw de keuze maken wat we inkopen. Van tevoren spreken we een taakverdeling af, maar er is altijd flexibiliteit voor aanpassingen. Zelfs als we op het laatste moment extra content nodig hebben, heeft [De Redactie] aan twee woorden genoeg.’

Medewerkers zijn merkambassadeurs

De afdeling Communicatie bewaakt zelf de inhoudelijke invulling van het magazine. Perquin: ‘Ik vind het fijn om communicatie dichtbij te houden. Wij kennen onze Praxis-collega’s, spreken hun taal en weten wat ze interesseert: nieuwtjes, tips, successen, grapjes en puzzels, maar ook verjaardagen en jubilea.’

Dat de brug met de medewerkers daadwerkelijk is geslagen, bewijst het feit dat Communicatie onlangs genomineerd werd voor de Praxis-award afdeling van het jaar. ‘Na de eerste nieuwe editie stroomde onze mailbox vol met complimenten. Het merkambassadeurschap is hierdoor echt zichtbaar geworden. Medewerkers sturen kopij in, doen mee met de selfie-contest. Onze achterban is tevreden en voelt zich gekend en geholpen door het magazine, en dat vind ik een geweldig resultaat.’

door Annemijn Molenaar

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×