Schrijf een pakkende (intro)tekst met de PAS-formule

Leestijd: 3 minuten
Een blonde vrouw maakt notities en heeft een laptop op schoot

Kraak je je hersens over een pakkende introtekst maar kom je niet op de juiste woorden? Online heb je slechts een paar seconden om de aandacht van de lezer te grijpen en een goede indruk te maken. Maar hoe? Geen zorgen, de PAS-formule gaat je helpen. Deze succesvolle schrijftechniek pas je eenvoudig toe op je tekst.

 

In dit artikel lees je:

De PAS-formule

PAS staat voor Problem (probleem), Agitate (aanwakkeren) en Solve (oplossen). Je begint met het probleem waar de klant mee worstelt, vervolgens vererger je dat probleem en daarna bied je de perfecte oplossing. Het doel is dat de tekst herkenning bij de lezer oproept en de lezer overtuigt dat jouw aanbod zijn/haar probleem oplost.

Problem – Agitate – Solve

1. Problem

Je legt direct de vinger op de zere plek: Welk probleem heeft jouw potentiële klant? Het is belangrijk dat je het probleem echt begrijpt. Kruip in de huid van je doelgroep, vergaar zoveel mogelijk informatie (bijvoorbeeld via tools). Door het probleem goed te beschrijven maak je de tekst levendig en zal de bezoeker zich er sneller in herkennen.

 

2. Agitate

Je gaat nu het probleem verergeren. Waar maakt jouw klant zich zorgen om? Je zet de lezer aan het denken en laat zien wat er gebeurt als het probleem niet (meteen) aangepakt wordt. Dit zorgt voor een onaangenaam gevoel. De lezer wil dit koste wat kost laten verdwijnen, soms zonder na te denken. Belangrijk: maak van je verhaal geen doemscenario. De truc is om de gevolgen te benadrukken, maar niet te ver te gaan. Je wil een uitweg bieden en mensen niet afschrikken.

 

3. Solve

De oplossing! Nadat je het probleem hebt aangekaart en lezers op de gevolgen hebt gewezen, kom jij met de perfecte oplossing in de vorm van een product of dienst. Om je betoog extra kracht bij te zetten kun je meer positieve voordelen van je product benadrukken en verwijzen naar testimonials van klanten die je eerder succesvol hebt geholpen.

Voorbeeld van de PAS-formule

(P) Je hebt wekenlang hard gewerkt aan een nieuw e-book. De vormgeving ziet er gelikt uit, de teksten spatten van het scherm af, maar de downloads blijven uit.

 

(A) Je promoot je e-book op social media, zet betaalde advertenties in, verstuurt mails: maar niks werkt. Het enthousiasme wat je  eerdere voelde, slaat om naar teleurstelling. Heb je al dat werk voor niks gedaan?

 

(S) Geen paniek, laat contentexpert Etienne Donicie je helpen. In de training Conversiegericht schrijven leer je hoe je gebruikers over de streep trekt en beproefde technieken inzet om online conversiedoelen te behalen.

Waarom de PAS-formule een veelgebruikte copywritingtechniek is

Onder marketeers is de PAS-formule een populaire copywritingtechniek. Het blijkt namelijk voor veel bedrijven een succesformule voor salesteksten en landingspagina’s. De kracht ligt volgens kenners in het benoemen van het probleem. De vaak sterke, negatieve emoties die je bij de doelgroep aanwakkert, vallen in dit soort teksten meestal goed op.

Daarnaast bespaar je met de PAS-formule tijd. Tijd die je voorheen aan het schrijfproces zou besteden, de opzet, kun je nu aan andere zaken besteden. Het is ook een praktische, eenvoudige methode die je helpt teksten op te bouwen. Teksten kun je zo kort of uitgebreid mogelijk maken als je zelf wilt. Denk hierbij aan blogs, productpagina’s maar ook socialmediaposts. Inge Joosten van marketingbureau Sales Wizard noemt de combinatie tussen de PAS-formule en AIDA weer een sterke zet.

Kritische noot: Van pijnpunt naar verlangen

Hoewel de PAS-formule veel voordelen kent, is er ook één groot nadeel. De methode is redelijk manipulatief. In het tweede onderdeel – Agitate – kies je er bewust voor om je lezer pijn te doen om je product of dienst te verkopen. Dat zit sommige ondernemers niet lekker. Zo bedacht copywriter Joris Bardok een nieuwe formule (PES) waarin hij het onderdeel Agitate vervangt voor Empathize. In plaats van de bezoeker pijn te doen, te focussen op de pijnpunten, denk je na over de verlangens van de klant.

Trek jouw websitebezoekers over de streep

Wil je meer leren over hoe je websitebezoekers aanzet tot actie? Hoe je gebruikers over de streep trekt om bijvoorbeeld een contactformulier in te vullen, een e-book te downloaden of items bestellen? In de training Conversiegericht schrijven leer je van trainer Etienne Donicie hoe je beproefde technieken inzet om jouw conversiedoelen te halen.

Lees meer over de training
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×