Terugblik C-day22 en de communicatietrends voor 2022-2023

Leestijd: 2 minuten
C-day22

‘We zijn massaal op zoek naar houvast en nieuwe vormen van leiderschap.’ Dat schrijft het TrendTeam van Logeion over de Communicatietrends voor 2022-2023. Na uitvoerig onderzoek, reflectie en gesprekken met experts lanceerde Logeion op C-day22 vier communicatietrends. En wij waren erbij!

C-day22

De dag werd geopend met de presentatie van de vier trends door Lucas De Man en Trendteamvoorzitter Jaap de Bruijn. We zetten de trends voor 2022 en 2023 op een rijtje:

 

Trend 1: Gids in grenzeloos speelveld

De impact van ons handelen gaat soms letterlijk over grenzen heen, de onderlinge afhankelijkheid groeit en nieuwe spelers met eigen belangen betreden het speelveld. Informatie verspreidt zich sneller, zonder dat iemand de regie heeft.

Daardoor is er behoefte aan breed ontwikkelde communicatieprofessionals met overzicht en inzicht, die gericht en persoonlijk communiceren met stakeholders.

 

Trend 2: Moreel kompas als leidraad

Het midden verbrokkelt en is steeds minder zichtbaar door polarisatie en toenemende fragmentatie. Media en politici dragen bij aan het uitvergroten van verschillen. De verbinding kan hersteld worden door overeenkomsten in de verschillende perspectieven te zoeken.

Er is nooit één juiste positie, maar richting kiezen aan de hand van je moreel kompas biedt wel een kader voor je verhaal of een start van de dialoog.

 

Trend 3: Vertrouwen door radicale transparantie

Overheid, politiek, organisaties en media lijken gevangen in een cirkel van wantrouwen. Er is behoefte aan bestuurders, politici en ondernemers die leiderschap tonen. Door dilemma’s te benoemen, transparant te zijn en verantwoordelijkheid te nemen als er dingen misgaan. Vertrouwen krijgen, begint met vertrouwen geven.

 

Trend 4: Technologie als nieuwe taal

Door telkens opkomende, nieuwe technologieën verdwijnen de grenzen tussen de reële en virtuele wereld. Technologie is een onderdeel geworden van de communicatiemix en geeft kansen om effectiever en doelgerichter te communiceren.

 

Sorry! Babbage Company & De Redactie @ C-day22C-day22

Bij onze summer stand op het C-plein ontmoetten wij onze vakgenoten & communicatieprofessionals. De roze macarons vielen letterlijk & figuurlijk in de smaak en veel van jullie gingen op de foto in onze strandstoeltjes. In de middag organiseerden we de sessie ‘Sorry… voor het geschonden vertrouwen!’ door Daniël Janssen, docent Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht.

De deelnemers werden meteen aan het werk gezet: stel een excuses op! Daarna vertelde Daniël over waarom we excuses zo belangrijk vinden, de functie van excuses, waarom we het moeilijk vinden om excuses aan te bieden en uit welke onderdelen geloofwaardige excuses bestaan. Zo moet je jezelf een aantal belangrijke vragen stellen voor je begint met het opstellen van excuses:

C-day22

De sessie eindigde met de vraag: kijk nog eens naar je excuses, zou je nu dingen anders doen? Een leerzame, interactieve en interessante sessie met veel discussie, vragen, nieuwe inzichten & actualiteit!

 

Wil jij meer weten over de trends of ontdekken hoe je hiermee aan de slag kunt?

Lees dan meer over de vier communicatietrends voor 2022-2023!

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×