5 Facebook do’s & don’ts voor ZZP’ers

Leestijd: 4 minuten
Sybren Smith Facebook expert

Facebook is een zeer interessant marketingkanaal. Je kunt gratis starten en voor slechts enkele tientjes is het mogelijk  om zeer gericht advertenties te vertonen voor meer klanten en naamsbekendheid. Bovendien biedt Facebook je de kans om je bedrijf een sympathiek sociaal gezicht te geven en de relaties met je bestaande klanten te versterken. Facebook specialist Sybren Smith geeft 5 tips om meer rendement te behalen op Facebook. Op 8 november geeft hij op Het Taalcongres de workshop Facebook contentstrategie.

1. Je persoonlijke profiel zakelijk inzetten? Waarschijnlijk geen goed idee!

Facebook heeft voor bedrijven op Facebook de zogenaamde bedrijvenpagina´s ontwikkeld waar mensen fan van kunnen worden. Toch gebruiken veel bedrijven, en met name ZZP´ers een persoonlijke pagina. Dit is om verschillende redenen onverstandig:

Een persoonlijk profiel met een bedrijfsnaam komt amateuristisch over. Bovendien mag je dit van Facebook ook niet doen. Met een persoonlijk profiel krijg je geen statistieken zoals het aantal mensen dat je bereikt met je berichten, hoe vaak mensen op je berichten klikken et cetera. Je kunt vanaf een persoonlijk profiel niet adverteren. Je kunt Pagina apps (voor bijvoorbeeld winacties) alleen koppelen aan een bedrijfspagina.

Waarom je persoonlijke profiel op Facebook ook zakelijk meetelt

Zelfs al heb je netjes een pagina voor je bedrijf, toch is het belangrijk dat ook je persoonlijke profiel in orde is voor zakelijke bezoekers. Zo zijn er genoeg mensen (bijvoorbeeld klanten met wie je ook een sterke persoonlijke band hebt opgebouwd maar ook mensen die overwegen om klant te worden) die je ook persoonlijk op Facebook zullen opzoeken. En die foto die je openbaar hebt gepost waar je laveloos nog een glas Tequila achterover slaat kan dan net de verkeerde snaar raken.

Persoonlijk profiel omzetten in zakelijke pagina

Gebruik jij op dit moment een persoonlijk profiel voor je bedrijf? Dan is het mogelijk om dit om te zetten naar een zakelijke pagina. Je ‘vrienden’ worden dan omgezet naar ‘fans’. Hier lees je hoe je dit precies aanpakt!

2. Focus op interactie met content marketing en persoonlijke storytelling

Facebook is een plek waar mensen komen om interessante nieuwtjes te lezen. Over het algemeen betekent dit dat reclame niet al te populair is op Facebook. Het is dan ook beter om via een omweg reclame te maken. Een manier om dit te doen is met ‘storytelling’ en ‘content marketing’. Je zult zien dat alle grote bedrijven op Facebook dit ook doen omdat ze gezien hebben dat platte reclame (koop dit, korting dat) niet het gewenste resultaat oplevert.

Content marketing op Facebook

Content marketing betekent dat je gaat nadenken over: wie je doelgroep is, wat je doelgroep het meest interesseert en welke interesses jij (als bedrijf/vakman) met hen deelt. Deze overlappende interesses gebruik je vervolgens als thema’s voor je berichten op Facebook waarbij meestal het (gratis) delen van (vak)kennis centraal staat. Door het delen van kennis word je als autoriteit gezien. Daarnaast kun je binnen deze thema’s (bij gebrek aan eigen content) ook op zoek naar interessante content van anderen om te delen op je eigen pagina. Zo kun je bijvoorbeeld als tekstschrijver denken aan het delen van inspiratie en tips voor het schrijven van artikelen of het binnenhalen van opdrachtgevers. Deze tips kunnen dan ook bestaan uit linkjes naar artikelen op de website van Villamedia of NVJ.

Persoonlijke storytelling

De kracht van Facebook is dat het zo persoonlijk is. Mensen loggen primair op Facebook in om te kijken hoe het met hun vrienden gaat en wat hen bezighoudt. Als bedrijf op Facebook biedt dit kansen. Zo is Facebook een uitstekend medium om je bedrijf een persoonlijk en authentiek gezicht te geven waarmee mensen zich kunnen identificeren.
In de marketing geldt dat als mensen zich met je kunnen identificeren, eerder geneigd zijn om iets bij je te ‘kopen’.  Dus is er een collega jarig? Of is er iets grappigs gebeurd op de zaak? Zet het op Facebook! Mensen willen niet constant horen hoe fantastisch je producten of diensten zijn maar zijn op zoek naar verhalen waarmee ze zich kunnen identificeren, en waar ze om kunnen lachen.

3. Je kunt beter niet al je vrienden uitnodigen om fan te worden

Een veelgemaakte fout is dat ZZP’ers na het aanmaken van een Facebookpagina direct al hun vrienden uitnodigen. Op zich lijkt dit geen kwaad te kunnen en heb je op deze manier snel wat fans, maar schijn bedriegt. Als je een bericht plaatst op je Facebookpagina, zal deze vaak alleen worden vertoond aan de meest geïnteresseerde fans. Dit zijn mensen die bijvoorbeeld vaak je berichten liken/delen, reageren of er op klikken. Je zult zien dat na verloop van tijd deze vrienden de interesse zullen verliezen in wat je allemaal zakelijk te melden hebt. En dat is slecht voor het bereik van je pagina. Als Facebook namelijk ziet dat je fans geen betrokkenheid tonen bij de berichten die je plaatst, worden je berichten aan steeds minder personen vertoond. Het is dan ook beter om alleen die vrienden uit te nodigen waarvan je weet dat ze zakelijke interesse hebben.

4. Experimenteer met Facebook advertenties voor fans en nieuwe klanten

Facebook is een geweldig advertentiemedium.  Facebook weet ontzettend veel over mensen (big data) waar je als adverteerder gebruik van mag maken. Zo kun je bijvoorbeeld in slechts enkele klikken een advertentie vertonen aan vrouwen van 21-30 in een straal van 20 km rondom je bedrijf die geïnteresseerd zijn in communicatie, en een HBO opleiding hebben afgerond.

Facebook biedt verschillende soorten advertenties aan. Zo kun je adverteren in het nieuwsoverzicht (mobiel, tablet en PC) met links, foto’s en video’s. Bovendien krijg je als adverteerder op Facebook een schat aan data terug. Zo kun je zien welke mensen het beste reageren op je advertenties. En kun je zelfs zorgen dat Facebook ook aankopen op je website (of invullen van contactformulier) meetbaar maakt.

5. Laat je inspireren door ‘concullega’s’

Het is soms best lastig om geïnspireerd te blijven en regelmatig een goed bericht op je pagina te zetten. Wat kan helpen om voor mijn klanten geïnspireerd te blijven zijn inspiratielijstjes. Dit is een vrij onbekende functie van Facebook waarmee je bepaalde pagina’s en personen kunt volgen binnen lijsten. Zo kun je bijvoorbeeld een lijst maken van Facebookpagina’s en mensen die regelmatig iets melden over jouw vakgebied. Als je vervolgens voor je Facebookpagina op zoek bent naar een leuk item, klik je op deze lijst en krijg je één overzichtelijke aparte Nieuwsfeed. Gegarandeerd dat er een leuk artikel, filmpje of foto tussen staat die je kunt gebruiken om zelf een goede post te maken.

Meer leren over de mogelijkheden van Facebook? Op 8 november geeft Sybren Smith de workshop Facebook contentstrategie. Lees hier alle info.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×