Gijs Molsbergen over de kracht van virtual reality

Leestijd: 2 minuten
Gijs Molsbergen

Gijs Molsbergen is contentmarketing consultant bij OrangeValley en mede-eigenaar van Virtual Reality bedrijf LAB4242. Hij is een van de sprekers op de masterclass Visual content, dat we houden op 20 april.

VR stond voornamelijk bekend als een gadget voor ‘tech nerds’. Wat is er volgens jou veranderd aan dit imago en waarom is VR volgens jou niet meer weg te denken als communicatiemiddel?

‘De vroege verkoopcijfers van bepaalde Virtual Reality headsets zijn vergelijkbaar met die van de eerste iPhone. Het is voor early adaptors laagdrempelig om VR te ervaren. Ik merk ook dat steeds meer mensen VR apps hebben geprobeerd. Men wil de ervaring graag delen, erover vertellen of samen met anderen in een virtuele wereld stappen. Welk ander communicatiemiddel biedt die mogelijkheid en maakt het mogelijk om zo’n onvergetelijke ervaring te bieden? Om een boodschap over te brengen terwijl de ontvanger zichzelf in een andere wereld bevindt?Dáárin schuilt de kracht van VR. Communiceren via VR en augmented reality zal helpen om duidelijker dan ooit mensen te informeren en educeren.’

Wat is volgens jou een geslaagde/succesvolle toepassing van VR als communicatiemiddel?

‘VTime: Hiermee kan je zelf een Avatar samenstellen en met elkaar in diverse omgevingen in gesprek gaan. Wanneer je in Parijs met uitzicht op de Eiffeltoren zit, of aan het kampvuur, voel je dat je ontspant en er ‘echt’ even tussenuit bent. Kan al voor 2 euro.’

VR is duur. Punt! Is dat een stigma waar VR zich nu langzaam aan van ontdoet?

‘Ja. VR is alleen duur als er geen duidelijk doel is. Wat kostte het om de eerste smartphone apps te maken? Of een eerste goede website? VR zal zeker niet voor elk bedrijf een geschikt middel zijn om te communiceren. Maar de boodschap die overgebracht wordt in combinatie met de interactieve mogelijkheden maken kostenbesparingen mogelijk. Dit zien wij al gebeuren binnen de zorg, retail en industriële sector.’

Kun je 3 redenen geven waarom je juist nu in VR moet gaan investeren?

‘1. Wanneer jouw business sterk afhankelijk is van het geven van instructies waarbij fysieke handelingen nodig zijn, 2. Wanneer er hoge kostenposten zijn om nieuwe of nog niet ontwikkelde producten of omgevingen te demonstreren en 3. Als je voorop wilt blijven lopen op het gebied van entertainment en gaming.’

Wat kunnen de deelnemers van jouw presentatie tijdens de masterclass verwachten?

‘Praktijkvoorbeelden, een nuchtere blik op de (on)mogelijkheden  Geen verkooppraatjes. Een blik op VR vanuit mijn praktijkervaring bij LAB4242 en tips om op waarde te kunnen schatten of VR ertoe kan doen voor hun organisatie, doelgroepen en communicatie.’

En wat nemen ze mee ‘naar huis’?

‘Na de masterclass weten deelnemers waarom virtual reality wel of geen kansen voor hen biedt en welke mobiele VR apps leuk zijn om inspiratie mee op te doen.’

 

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×