Hoe zet je een abstract begrip om in krachtig beeld? Met die vraag zitten veel (beeld)redacteuren. Trainer Wim Honders geeft het antwoord in de training De kracht van het beeld, die binnenkort weer van start gaat. In 4 avonden leer je daarnaast alles over stopkracht, datavisualisatie, de kracht van zwart-wit en visual storytelling.
We communiceren meer via beeld en video dan ooit. ‘We worden gebombardeerd met beeld’, zegt Honders. Juist daarom moet je je beeldintelligentie scherpen en inspiratie opdoen, vindt hij. ‘Met de cursus krijg je in 4 avonden een 10 keer beter blad, blog of jaarverslag. Je kunt het cursusgeld bovendien terugverdienen doordat je leert hoe je beeld slim kunt inkopen’, belooft Honders.
Maatwerk
De training is ‘praktisch en pragmatisch’ en de deelnemers krijgen tips ’n tricks waarmee ze direct aan de slag kunnen. De cursisten nemen zelf voorbeelden mee, waar zowel Honders als de medecursisten feedback op geven. ‘Niet zomaar voor elk wat wils, maar maatwerk.’
Niet alleen redacteuren en journalisten die hun verhaal met beter beeld sterker willen laten overkomen hebben wat aan de training. Ook vormgevers, fotografen, managers en uitgevers zijn welkom. ‘Het zijn vaak heterogene groepen met deelnemers die verschillen in ervaring, functie en bedrijfstak. Maar dat maakt het juist interessant. Daardoor kun je bij elkaar een kijkje in de keuken nemen en veel inspiratie opdoen.’
Eye-opener
De cursus is vaak letterlijk een eye-opener. Honders gaf de training onder meer incompany bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). ‘Dankzij de training lukt het de beeldredactie veel beter om beeld te vinden dat de doelgroep aanspreekt’, vertelt beeldredacteur Inge Baars. Ook Wegener is enthousiast over de training en over de docent: ‘Hij is een bodemloze put van informatie’, vindt art-director Ruud Willems.