Beeldbeleid vormen en implementeren in je organisatie: Trainer Wim Honders over theorie en strategie

Leestijd: 3 minuten

Op verzoek van oud-deelnemers introduceerden we dit jaar Beeldbeleid, dé vervolgcursus op de populaire training De Kracht van het Beeld. We spraken met trainer Wim Honders over de trainingsdag en zijn fascinatie voor (niet-westers) beeld.

Fotobijschrift: Wim Honders analyseert beeld met studenten van Waseda University, Tokio.

 

Theorie en strategie

Hij raakt niet uitgesproken over beeld, maar er zitten slechts een beperkt aantal uren in een dag. ‘In twee cursusdagen kan ik niet alles behandelen, dat is onmogelijk’, verzucht Wim Honders wanneer we hem bellen. ‘Met Beeldbeleid ga ik op een aantal theoretische richtingen wat dieper in zoals Gestalt, semiotiek en visuele retoriek.’

Waar je in de eerste training vooral beeldkeuzes leert beargumenteren, leer je in deel twee beeldbeleid vormen en implementeren in een organisatie. ‘Het is een hele strategische cursus. Het helpt je anderen binnen je organisatie te overtuigen dat beeldbeleid noodzakelijk is.’ Daarnaast is de cursus zeer interactief. ‘Deelnemers zullen veel van elkaar leren door te discussiëren, elkaar te bevragen en vergelijken.’ Je werkt toe naar een template waarmee je intern direct aan de slag kunt.

Wim probeert zijn trainingen een solide, wetenschappelijke basis te geven. ‘Dat is deels gestoeld op eigen onderzoek, daarnaast doe ik veel ervaring op in het buitenland. Ik houd het ook praktisch en toepasbaar, zodat mensen het gevoel hebben dat de dag voorbij vliegt.’

 

Terugkomdag voor oud-deelnemers

Voor de meerderheid van de cursisten is Beeldbeleid een terugkommoment. De cursus is daarom goed te volgen als je De Kracht van het Beeld hebt afgerond. ‘Zo heb je een gelijkwaardig startmoment. Het is ook prima als een collega van jou De Kracht van het Beeld heeft gevolgd en jij je aanmeldt voor de vervolgcursus.’

 

Beeldscan

Voorafgaand aan de trainingsdag vraagt Wim je een beeldscan te maken van het bedrijf of organisatie waarvoor je werkt. Je brengt in kaart welke beelden er allemaal worden gebruikt: Denk aan de socialmediakanalen, brochures, de website of merchandise met het bedrijfslogo. Tijdens de training presenteer je de beeldscan aan de groep. ‘Is er sprake van consistent beeldgebruik? Is er problematisch beeld? Dat analyseren en verbeteren we vanuit strategisch oogpunt’, licht Wim toe.

 

Visual manual

Tijdens de training maak je een begin van een visual manual en leer je aan de hand van een template hoe je deze kunt inrichten. Aan het einde van de dag heb je genoeg kennis om zelf (en met je collega’s) een beeldhandleiding op te stellen. ‘Een visual manual schrijf je niet in één dag. Je moet veel wikken en wegen, de juiste woorden kiezen en je keuzes beargumenteren’, aldus Wim.

Wat zet je in een visual manual? Wim noemt een paar voorbeelden: ‘Geslaagde en minder geslaagde beelden bijvoorbeeld. Geloofwaardig mensbeeld, dat vindt iedere organisatie tegenwoordig belangrijk. Kijk je uit beeld, lach je, ben je voor de helft te zien of liever een close-up? Naturel of met make-up? Met ochtendlicht of juist tegen het einde van de dag tijdens het golden hour? Dat zijn totaal andere sferen die je neerzet.’

 

Beeldwetenschapper

Wanneer je een training volgt van Wim, dan word je al snel aangestoken door zijn enthousiasme. Voordat hij het trainersvak in stapte, werkte hij als creatief directeur voor contentmarketingbureaus. De laatste jaren geeft hij veel les op (buitenlandse) universiteiten en hogescholen en doet hij wetenschappelijk onderzoek naar beeldwetten. ‘Ik ga veel naar fotofestivals, musea en zoek online naar beeld. Beeld houdt me elke dag bezig. Wat ik ontzettend leuk vind aan mijn werk als docent is dat ik van studenten de laatste info meekrijg en hoor wat hen bezighoudt.’ Zo evolueren zijn trainingen ook mee: Regelmatig vernieuwt Wim zijn trainingen bij De Redactie.

 

Cross-cultureel

Wat Wim bijvoorbeeld fascineert is de niet-westerse manier van kijken. ‘In Japan en Marokko wordt over het algemeen van rechts naar links gelezen en diezelfde richting zie je vaak terug in beelduitingen.’ Aziatisch beeld wordt doorgaans anders ‘gecomponeerd’ dan in het Westen en in Marokko bemerkt Wim een andere waarde qua afstand tot de camera. ‘Wij hebben bijvoorbeeld veel meer close-ups: in Marokko kom je met zo’n beeldkeuze al snel in iemands comfortzone en is er vaak sprake van wat meer visuele distantie.’

Allemaal aspecten die een rol spelen bij intercultureel, divers en inclusief beeldbeleid. En dus van cruciaal belang voor elke organisatie die op een eigentijdse manier visueel wil communiceren. De cursussen De Kracht van het Beeld en Beeldbeleid bieden ook op dit gebied de nodige handvatten en inspiratie.

 

In deze vervolgtraining van De kracht van het beeld leer je een beeldhandleiding maken voor jouw organisatie of opdrachtgever. Naast beeldtheorie voor gevorderden, krijg je praktische handvatten mee die je direct na de training kunt toepassen.
 

Creëer impact met het juiste beeld. In deze inspirerende training leer je van Wim Honders je beeldkeuzes beargumenteren en spannende en verrassende beelden kiezen zonder in clichés te vervallen.
×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×