Barbara van Erp is journalist en blogger. Ze vond het hoog tijd voor een online magazine over hoe het écht is om jonge kinderen te hebben. Samen met Femke Sterken richtte ze het online platform Me-to-We op. Op 11 mei is ze een van de sprekers op de masterclass Magazines maken anno nu van [De Redactie] Trainingen.
Waarom heb je Snippet Media opgericht?
‘Femke Sterken en ik werkten in de bladenwereld, maar we vonden het niet leuk meer om te werken in een wereld die gebaseerd is op krimp. Overal vielen ontslagen, de freelance tarieven gingen omlaag. Je moest steeds harder werken voor steeds minder geld. Daar wilden we niet de rest van ons werkende leven in blijven hangen. Iedereen had het over online en dus besloten we dat te gaan ontdekken. We hadden kleine kinderen en vonden alle blogs van moeders zo truttig, wij ervoeren het moederschap als heel hard werken en heel weinig slapen, terwijl op al die andere blogs alleen maar over mooie babykamertjes werd gesproken. We wilden laten zien hoe het moederschap er écht uitziet. We schreven daar, naast ons werk, stukjes over en plaatsen die op een website en op Facebook. Binnen een half jaar hadden we 350.000 unieke bezoekers per maand. Dat was Me-to-We dat nu tweeënhalf jaar bestaat. Een totaal onverwacht succes.’
‘Toen Me-to-We anderhalf jaar bestond, dachten we: we hebben een heel nieuw vak geleerd, laten we kijken of we dit op nog een onderwerp kunnen herhalen. Dat werd Mynd.nu, een site over dagelijkse psyche. De gedachte was, dat je als de kinderen niet meer heel klein zijn, je weer tijd hebt om na te denken over je leven: vind ik mijn werk nog leuk, mijn man nog leuk, hoe gaat het eigenlijk met mij? Inmiddels begon Me-to-We een fulltime baan te worden, maar voor die stukjes hadden we altijd de avonduren nog. Dat was december vorig jaar. Sinds april zijn we echt een B.V. met werknemers en een toekomstplan. Toen kwam ook Liesbeth Smit als hoofdredacteur en is Mynd uitgegroeid tot een bloeiende site met meer dan 150.000 unieke bezoekers per maand tussen 35-45 jaar.’
‘Toen Mynd stond, werd het tijd voor de volgende site: Saarmagazine, 50+ maar nog lang niet dood. We ergerden ons eraan dat je in de media alleen maar jongeren ziet, gezinnen en dan bejaarden. Daartussen zit een hele generatie vrouwen die jonger zijn dan ooit. De kinderen zijn groot, komen nog weleens eten, maar nu is het tijd voor lol. Saarmagazine is voor de vlotte vrouw van 50-plus, die midden in het leven staat. Sinds september 2016 zijn we daarmee in de lucht, zitten nu op 150.000 bezoekers uniek, dankzij Els Rozenbroek (ex-LINDA.) die de titel runt.’
‘Als klap op de vuurpijl hebben we in oktober Patas-Arriba.es gelanceerd: de Spaanstalige Me-to-We. We hebben een redactie in Barcelona en een salespartij in Madrid.’
De redactionele insteek is voor de magazines die jij maakt dezelfde: verhalen over het leven, maar dan zoals het écht is. Vind jij dat er veel nep is in de tijdschriftenbranche?
‘Ja, neem alleen al de foto’s al. Alles wordt aangekleed met visagistes, stylistes en bewerkt met fotoshop. Zo gaat het ook met de verhalen in een magazine: is het wel voor iedereen leuk zijn er geen lezers of adverteerders die er aanstoot aan nemen? Houden we wel iedereen te vriend? Wij doen daar niet aan. Bij ons komt alles recht uit het hart.’
Jullie content is gratis, dus jullie verdienmodel zit vooral in branded content die jullie i.s.m. adverteerders maken en plaatsen. Geeft dat geen wrijving met jullie onafhankelijkheid?
‘Nee. Wij kregen bijvoorbeeld een aanvraag van een fastfoodbedrijf dat wilde dat we vertelden dat ze zo goed voor hun kippen zorgen. Dan zeg ik: dat doen we niet. Ik wil wél vertellen dat ik twee keer per jaar met mijn zoontjes een patatje ga eten bij ze, maar daar had deze klant geen behoefte aan. Dus ging de deal niet door. Maar ik moet eerlijk zeggen: de meeste klanten die het avontuur van branded content aangaan, geven ons heel veel vrijheid en vertrouwen. Daar ben ik nog steeds vaak blij verrast door. Ik vind het echt knap hoe marketeers hun verhaal in onze handen leggen en dan afwachten wat er komt.’
Kun je een geslaagd voorbeeld van zo’n branded content campagne geven?
‘We hebben bijvoorbeeld net een heel grote campagne gedaan met lights by TENA. Een op de drie vrouwen heeft last van urineverlies. We hebben 12 lezeressen prachtig laten fotograferen en een openhartig interview met ze gehouden over hun lichaam na de bevalling. Daar hebben we video’s en een fotoserie van gemaakt. De vrouwen waren trots, de lezeressen vonden het prachtig en de klant kreeg er waanzinnig goede cijfers, traffic naar hun site en een leestijd van meer dan 4 minuten per blog voor terug. Dan ben ik echt trots.’
Als je 1 advies moet geven aan een collega bladenmaker of een starter in de branche. Wat zou deze zijn?
‘Geef niet op.’
Wat kunnen deelnemers aan jouw masterclass verwachten?
‘Een inspirerend verhaal van hoe ik met niks ben begonnen en nu een goed lopend bedrijf heb.’
En wat nemen ze qua praktische kennis mee naar huis?
‘Hoe online verschilt van papier, hoe leuk dat is, maar ook welke valkuilen je tegenkomt. Hoe je je publiek bereikt, en hoe je er vervolgens ook nog geld mee verdient.’
De masterclass Magazines maken anno nu vindt plaats op 11 mei. Schrijf je snel in!