Sanne van de Grift, freelance tekstschrijver. Werkte bijna 12 jaar aan bureauzijde en ging deze zomer als zzp’er verder. Haar eerste opdracht is die van allround redacteur bij Defensie, om precies te zijn de Landmacht in Utrecht. Allround betekent dat ze interviewt, teksten schrijft en redigeert voor interne, externe en sociale media. Maar ook dat ze bij de Landmacht direct op cursus ging om te leren zelf korte video’s te maken en monteren!
Welke opleidingen heb je gedaan en wat is je belangrijkste werkervaring?
Aan de Letterenfaculteit (heet nu Geesteswetenschappen) van de Universiteit Utrecht: propedeuse Algemene Letteren (heet nu Taal- en cultuurstudies), bachelor Communicatie- en Informatieswetenschappen en de master Communicatiestudies. Na mijn afstuderen bij internationaal ontwerpbureau Edenspiekermann rolde ik de bureauwereld in. Startte bij JCM Context, een specialistisch bureau met tekstschrijvers en adviseurs. Na een aantal jaren, deed ik de cursus Editorial Design bij Luis Mendo/Good inc. Ik vind het belangrijk en logisch om tekst niet los te zien van beeld en ontwerp. Daarna stapte ik over naar fullservicebureau Kris Kras. Daar heb ik 8 jaar intensief samengewerkt in teams van tekstschrijvers, ontwerpers en projectmanagers. Kris Kras is inhoudelijk zeer sterk en dat breng ik nu mee naar mijn opdrachtgevers.
Wat zou je zelf noemen als je sterkste eigenschappen?
Opmerkzaam, creatief en empathisch.
En wat zijn jouw uitdagingen?
Mijn energie goed verdelen.
Je bent door De Redactie bemiddeld bij Defensie als allround redacteur. Wat houden jouw werkzaamheden precies in?
Ik werk voor de Sectie Communicatie van de staf van de Commandant der Landstrijdkrachten. Wij ondersteunen de commandant onder andere bij een intern veranderproces: De Landmacht van Morgen. Jarenlang is er enorm bezuinigd op Defensie en nu is dat gekanteld, er is ineens weer (veel) geld. Aan mij de taak om teksten en video’s te maken over de verander- en verbeterprojecten.
Vraagt dit type opdrachtgever iets speciaals van jou als kandidaat?
Van tevoren verwachtte ik een sterk hiërarchische organisatie. Maar dat valt eigenlijk heel erg mee. Je begint wel altijd formeel bij iemand die je nog niet kent ‘Geachte kolonel Huppeldepup’. Maar daarna ga je al snel informeel verder. Verder probeer ik direct vanaf het begin te stimuleren dat de mensen die ik interview zich kwetsbaar opstellen. Om even uit het pure informeren te stappen en te vertellen wat ze raakt en waar ze van wakkerliggen. Voor de column van de hoogste baas heeft dat al heel goed uitgepakt, hoor ik van meerdere kritische meelezers.
Kun je iets vertellen over je huidige werkomgeving? Wat vind je er fijn en waar moest je aan wennen?
Het was nogal een verandering: van een historisch pand, 17 collega’s met ieder zijn eigen lunch in de koelkast naar een organisatie van 18.000 mensen in een enorm kazernecomplex met kantine met kroketten. Mijn nieuwe team is heel leuk, er wordt hard gewerkt én veel gelachen. Ik moet eraan wennen dat je veel tijd kwijt bent met je werk organiseren, de juiste persoon vinden of de briefing voor je eigen artikel maken. En dat er enorm veel vergaderd wordt. En natuurlijk de honderden afko’s.
Wat zocht de opdrachtgever en waarom was jij de juiste persoon voor deze ‘klus’?
Iemand die ervaring heeft met interne communicatie bij grote veranderingen. Op dat vlak breng ik ervaring mee uit mijn klussen voor SNS Reaal, Postkantoren BV, PostNL en de Koninklijke Luchtmacht.
Hoe kwam deze bemiddeling tot stand?
Het is destijds allemaal heel snel gegaan: de vacature stond maar 48 uur op Villamedia tot de deadline. Dus nadat ik mijn motivatie en cv had gestuurd, belde Wilma me binnen een uur op. Omdat er geen tijd meer was voor een kennismaking in Monnickendam, deden we die telefonisch (in een speeltuin vol joelende kinderen haha). Nadat ik geselecteerd was, ben ik wel naar Monnickendam gekomen voor een gesprek.
Waarom besloot je op deze vacature te solliciteren, en hoe heb je je voorbereid?
Ik reageerde omdat ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging en Defensie al kende via mijn werk voor de Luchtmacht. Ik hou van de no-nonsense cultuur die er heerst, en dat een groot deel van de organisatie gewoon met de poten in de klei staat. En vakinhoudelijk is het interessant dat hier nog heel wat te winnen is met interne communicatie, door 30 jaar bezuinigingen is er onder de medewerkers wantrouwen ontstaan.
Waar en hoe heb je De Redactie leren kennen?
Toen ik reageerde op deze vacature via Villamedia.
Wat zijn je ervaringen in deze bemiddeling met de recruiters van De Redactie?
Wilma heeft me heel prettig ondersteund. Het voelt direct vertrouwd met haar en ze wist precies wanneer we vaart moesten maken. Toen ik eenmaal aan de slag was, vroeg ze regelmatig hoe het ging.
Heb je een tip voor andere kandidaten die bij De Redactie ingeschreven staan?
Er zijn ontzettend veel leuke vacatures en klussen op dit moment, wees niet bang om te ‘bewegen’, ook niet als je nu een vaste baan hebt. Het is fijn om af en toe op jezelf terug geworpen te worden en uit een veilige situatie te stappen.