Margret de Blanken deelt graag het verhaal van ‘haar’ Inholland

Leestijd: 2 minuten
Margret de Blanken

Margret de Blanken – Hulsebosch is directeur van de Hogeschool Inholland. Op 15 juni is ze 1 van de sprekers op onze masterclass Storytelling.

Wat is eigenlijk een goed verhaal? Wat zijn volgens jou de basisingrediënten?

‘Een goed verhaal is voor mij een verhaal met een persoonlijke dimensie. Een verhaal dat dus een kwetsbare, bijzondere kleur van jezelf (de verteller) laat zien. Het verhaal vertelt iets van jezelf, voor de ander! Dan krijgt het betekenis, en dan kun je betrokken zijn.’

Hoe kun je als organisatie een goed verhaal vinden en/ of bouwen?

‘Het verhaal moet echt zijn. Authenticiteit is dus voor mij een voorwaarde! Het verhaal moet kloppen en voelbaar zijn voor de ander. En natuurlijk gedragen in de gehele organisatie: in beeld en woord, in gedrag en attitude. In middelen en  processen. Kortom het DNA van de organisatie maak je zichtbaar.

Wat vind je persoonlijk een ijzersterke storytelling casus? 

‘Ikea vind ik een mooi voorbeeld: Aandacht maakt alles mooier. Zowel in de wijze waarop zij hun bedrijfsproduct produceren, verkopen en positioneren: alle communicatie  is versterkend aan het product, aan het proces en aan elkaar en vanuit een en dezelfde boodschap is/wordt het verhaal opgebouwd.’

Lag het voor Inholland voor de hand om storytelling in te zetten?

‘Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar wij hebben 3 bijzondere aspecten:

  1. de crisis die wij intern hebben meegemaakt – dan is het noodzakelijk om binnen en buiten,  te werken aan en met bijzondere verhalen;
  2. het feit dat wij te maken hebben met veel verschillende doelgroepen. Dan is storytelling een belangrijk middel om de ander te raken/te bereiken;
  3. ons product onderwijs is niet tastbaar in de zin van dat je het kunt vastpakken. Dan helpt het om d.m.v  authentieke verhalen je eigen verhaal te positioneren.’

Je ziet dat we meer en meer in een beeldcultuur leven. Is een krachtig verhaal nog krachtig zonder beeld?

‘Persoonlijk ben ik een groot fan van beelden. Voor mij persoonlijk zegt een beeld zeer veel. Echter wil je een brede groep bereiken? Dan heb je meerdere uitingsvormen nodig. De combinatie vind ik altijd sterk. Ze kunnen elkaar krachtiger maken. Veel kunstenaars werken vanuit een beeld.’

Wat kunnen de deelnemers van jouw presentatie tijdens de masterclass verwachten?

‘Een authentiek geïnspireerd verhaal met onze echte ups and downs. Wat reeds een lange enerverende ‘reis’ is met onderweg stormen, wind, maar ook veel  zonneschijn. Wat nog volop in ontwikkeling is, maar wat onze organisatie en mij veel heeft gebracht.

En wat nemen ze mee ‘naar huis’?

Ideeën om direct zelf aan de slag te gaan of ter overdenking voor de eigen organisatie en of werk. Overigens hoop ikzelf van de groep ook inspiratie te ontvangen en kritische vragen te krijgen, waardoor ik ook aangezet word tot overdenkingen en waardoor wij samen weer verder kunnen ontwikkelen. Interactie vind ik heel gewenst en belangrijk. Het is namelijk een continue proces.’

Margret de Blanken was 1 van de sprekers op de masterclass Storytelling. 

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×