[De Redactie] Trainingen ging incompany bij… de Rijksvoorlichtingsdienst

Leestijd: 2 minuten
RVD

De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) volgde onlangs incompany onze training Infographics in uw communicatie. Deelnemer Rene Sertons vertelt.

Wat is je functie?

‘Communicatieadviseur bij de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD).’

Wat zijn je verantwoordelijkheden?

‘Infographics’ vormen maar een klein deel van mijn werkzaamheden. Ik ben zelf nadrukkelijk géén infographicmaker. Mijn rol op het gebied van infographics is dan ook vooral het briefen van het infographicbureau. En dat blijkt soms al moeilijk genoeg. Zeker als het gaat om complexe onderwerpen.’

Hoe gebruiken jullie infographics?

‘We zijn als Rijksoverheid een jaar of zes geleden begonnen met het maken van infographics. Niet geheel verwonderlijk nam het ministerie van Financiën hierin het voortouw. Cijfertjes lenen zich nu eenmaal goed voor het maken van infographics. Zo maakte Financiën onder meer infographics over de Rijksbegroting en de houdbaarheid van de overheidsfinanciën. Sinds enige tijd maken we bij de RVD in samenwerking met de departementen geregeld een infographic op basis van een ministerraadbesluit. Deze infographics verspreiden we vervolgens onder meer via de social media accounts van de minister-president. Sommige worden vervolgens op hun beurt weer overgenomen door de media, waarmee we een groot publiek weten te bereiken en de burger kunnen informeren.’

Wat zijn in jouw functie de grootste uitdagingen?

‘Het lastigste is toch de tijdsdruk en de tijdrovende afstemming. Met name voor de ministerraad-infographics geldt dat we heel weinig tijd hebben. Op vrijdagmiddag moet een enorme stapel ministerraadstukken die de week erop op de agenda staan worden doorgenomen. Als op de agenda onderwerpen staan die voor het grote publiek interessant zijn, én zich lenen voor het maken van een infographic, neem ik contact op met het verantwoordelijke departement om samen tot een voorstel te komen. Als het ministerie vervolgens groen licht geeft, brief ik de infographicmaker en gaat hij/zij aan de slag. Een complicerende factor daarbij is dat de ministerraadstukken natuurlijk geheim zijn, dus we kunnen die informatie niet vrijelijk delen. Dat is zowel voor de maker als voor degene die het bureau brieft lastig.’

Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt?

‘De cursus heeft nog meer duidelijk gemaakt dat een goede briefing een absolute voorwaarde is voor het maken van een goede infographic. Ook hebben we door de cursus meer inzicht verworven in de interactie tussen opdrachtgever en infographicmaker. En door de ingebrachte casuïstiek hebben we ook meer zicht gekregen op welke infographics wél en niet werken.’

Staan er de komende tijd nog interessante projecten op stapel?

‘Tja, ik klap natuurlijk niet uit de school over de geheime ministerraadagenda, maar we gaan zeker door met het maken van infographics die op ministerraadbesluiten gebaseerd zijn. Verder is mijn collega Anne de Ruijter momenteel druk bezig om te kijken of we ook infographics kunnen maken rondom de Europese Raad. Als het goed is publiceren we eind maart de eerste. (Deze is inmiddels gepubliceerd. -red.)’

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×