[De Redactie] Trainingen ging incompany bij… RVO.nl

Leestijd: 2 minuten
Inge Baars RVO

[De Redactie] Trainingen verzorgde bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de incompanytraining De kracht van het beeld. Deelneemster Inge Baars vertelt.

Wat is je functie?

Hoofdzakelijk ben ik beeldredacteur maar ik maak ook deel uit van het social media- en webcareteam.

Wat zijn je verantwoordelijkheden?

In 2014 zijn we gestart met een nieuwe beeldredactie in onze organisatie, nu in 2015 zijn we met 4 personen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft een grote communicatieafdeling en beeld heeft een prominente rol op onze website vandaar dat er behoefte was naar een professionele beeldredactie. We werken hard aan het opzetten van een goede beeldbank en het inzichtelijk maken van alle regels en procedures waaraan we ons moeten houden als overheidsorganisatie. Er komt veel bij kijken maar onze voornaamste doel is om onze collega’s zo goed mogelijk te ondersteunen bij het vinden van geschikt beeldmateriaal.

Wat zijn in jouw functie de grootste uitdagingen?

De grootste uitdaging op zeker is het vinden van geschikte beelden bij onderwerpen die erg abstract zijn. En bij RVO.nl lijkt het wel of we bijna alleen maar van die abstracte onderwerpen hebben. (Subsidie-)regelingen met onmogelijke namen als Subsidieregeling Praktijkleren, Ondernemersfinanciering, Matchmaking Ontwikkelingssamenwerking en Regeling Groenprojecten.

Hoe draagt de incompanytraining De kracht van het beeld bij aan de doelstelling van RVO.nl?

De doelstelling van RVO.nl is om in 2017 ‘de meest toonaangevende dienstverlener te zijn voor ondernemend Nederland’. De training maakte ons wederom zeer bewust van het feit dat beeld een heel sterk medium is. En dat de rol van beeld nog belangrijker is door het RVO-beleid dat communicatie zo veel mogelijk digitaal moet zijn. Als beeldredactie is het dus aan ons om te waken op het feit dat we onze afbeeldingen afstemmen om onze doelgroep, de Nederlandse ondernemers. Het beeld moet hen aanspreken.

Waarom was de training voor jullie relevant?

De training was in die zin relevant dat het ons nogmaals bewust maakte van het belang van beeld in onze huidige maatschappij. Men gaat meer af op beeld dan op tekst dus het moet je doelgroep echt aanspreken. Met de training hebben we geleerd hoe we daar mee aan de slag kunnen gaan.

Wat is het belangrijkste dat je geleerd hebt?

We hadden grote behoefte aan ‘tips ’n tricks’ voor bij het zoeken van beeld bij abstracte termen. Dit hadden we van tevoren aangegeven dus is er ook goed aandacht aan besteed. De manier om dit te doen is veel associatieve woorden/termen te verzinnen. Je moet elke keer als het ware een mini-brainstorm houden. Op die manier vind je weer andere trefwoorden. De ene keer zal je wat langer moeten ‘door-associëren’ maar uiteindelijk kom je dan toch wel bij een geschikte afbeelding.

Staan er de komende tijd nog interessante projecten op stapel?

Onze focus zal voornamelijk liggen bij het vullen van de vrij nieuwe Rijksbrede mediatheek. Daar kunnen we foto’s en video’s goed en centraal in opslaan. We vergaren en inventariseren ons huidige beeldmateriaal, schonen het op en voeren het in. Tijdens dit proces zal duidelijk worden aan welke beelden er nog behoefte is bij RVO.nl. De onderwerpen zullen zeer divers zijn en aan ons vervolgens de uitdaging om zoveel mogelijk nieuw beeldmateriaal te vergaren. Dat zullen we doen via diverse beeldbanken (betaald maar ook gratis beelden) en we zullen ook fotografen op pad gaan sturen. Verder gaan we ons ook verdiepen in de wereld van infographics en video. In dit digitale tijdperk is daar ook steeds meer behoefte aan.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×