De klimaatcrisis, de stikstofcrisis, de woningcrisis. Crises zijn vandaag de dag niet meer weg te denken. Hoogste tijd dus voor de Dag van de Crisiscommunicatie. Om de hoek van het in Amsterdam gevestigde Babbage Company, in brasserie De Veranda bij het Amsterdamse Bos, vond de drukbezochte dag plaats.
Annelou van Egmond, teamleider communicatie/woordvoerder van de Gemeente Den Haag, trapt de dag reflectief af: wat is eigenlijk een crisis? En wie bepaalt of iets een crisis is? Annelou: “Traditioneel bestaan er 5 soorten crises: rampen, ordeverstoringen, terrorisme, internationale of regionale conflicten of bedrijfscrises. Soms is iets gewoon een incident of heel vervelend, maar geen crisis. En meer en meer is een crisis een duiding van een soms jarenlange verslechtering die ineens als acuut wordt ervaren.”
Crisis voorkomen
Ze neemt de deelnemers mee in de strategische benadering van crisiscommunicatie. Wat zijn de stappen die je volgt en hoe proactief moet je zijn? Bijvoorbeeld ook op gebied van interne casuïstiek: me too en integriteit. Een goede crisiscommunicatieadviseur kan crisis ook zien aankomen of zelfs voorkomen, of weet van een crisis een kans te maken. Hierbij zijn ook de eigen vaardigheden van belang. Annelou: “Een effectieve crisiscommunicatieadviseur weet als een ware spelverdeler anderen in hun kracht te zetten en hen met kennis én begrip te verleiden om het juiste te doen en te beslissen.”
Het juiste doen en beslissen. Hoe lastig is dat als je midden in de crisis over de asielopvang communicatiemanager bent bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers, zoals Nicole Raaijmakers. Nicole neemt ons als tweede spreker van de dag mee in de afwegingen, het krachtenveld van stakeholders en de onmacht soms, en hoe ze daarbij open communicatie als uitgangspunt neemt.
Nicole: “We gaan zoveel mogelijk met alle betrokken partijen om tafel en communiceren transparant over het proces, de stand van zaken en de voortgang. We spelen in op vragen die in de media en de buitenwereld leven, maar aan de hand van feiten en data proberen we ook het sentiment te nuanceren en onjuiste informatie te weerleggen. En we laten voorbeelden uit de praktijk zien om vooral het menselijk aspect te blijven belichten.”
Workshops: aan de slag
Na de lunch is het tijd voor het interactieve deel van de dag. Op het programma staan twee workshops. Eén groep gaat mee met Albert Roele, communicatiestrateeg en woordvoerder (onder andere tijdens de coronacrisis). De andere groep volgt de workshop ‘Grip op Crisis’ door Maureen Veurman, crisis communicatie expert.
“Van strategisch tot hands on tips. Erg goede mix en direct toepasbaar. Een aanrader voor iedereen die iets wil leren over hoe je om kan gaan met een crisis op communicatiegebied.” –René Teuwen van BrainsLab, deelnemer Dag van de Crisiscommunicatie
Albert heeft zich als communicatiestrateeg tijdens de coronacrisis ingezet voor de communicatie van het Landelijk Consortium Hulpmiddelen. Tijdens deze workshop vertelt hij meer over de afwegingen die onder hoge druk gemaakt moesten worden en de resultaten en gevolgen van deze beslissingen. Aan de hand van interactieve opdrachten gaan de deelnemers aan de slag met een eigen casus. In de andere groep neemt Maureen Veurman onder loep hoe je het best voorbereid bent op een crisis en waarom een goede voorbereiding zo belangrijk is. Met welke scenario’s kun je binnen je organisatie te maken krijgen en wat doe je er dan mee?
De dag wordt gezamenlijk afgesloten door Tijn Elferink, journalist bij onder andere nu.nl en AD. In de sessie ‘Crisiscommunicatie uit het perspectief van een journalist’ neemt hij de deelnemers mee naar de redactie op moment van crisis en hoe hij als journalist te werk gaat en wat de do’s, don’ts en uitdagingen zijn. Belangrijke tip van Tijn voor crisiscommunicatiemanagers die in contact willen komen met een journalist: “Bellen, bellen, bellen en niet mailen!”
“Mooi om te zien dat zoveel vakmensen bij elkaar komen om zich nog verder te professionaliseren. Met ons netwerk brengen we zo de inhoud en de professional bij elkaar en kijken we terug op een leerzame dag.” – Yke Hoekstra, Director Interim bij Babbage Company
Bekijk de sfeerimpressie
Benieuwd welke inspiratiesessies, trainingen en masterclasses de komende tijd worden georganiseerd? Kijk daarvoor gerust op onze site!