Gisteravond vond de 22e uitreiking van de Mercurs plaats in het DeLaMar Theater. Ook dit jaar sponsorde [De Redactie] dit belangrijke journalistieke event. Onder leiding van presentatrice Vivienne van den Assem werden 11 Mercurs uitgereikt. Happinez won de hoofdprijs: de Mercur voor Magazinemerk van het Jaar.
Mercur Artdirection van het Jaar: Flow (Sanoma Media)
Om genomineerd te worden voor de categorie Artdirection moet er het afgelopen jaar echt iets substantieels zijn gebeurd. Een opzienbarende restyling bijvoorbeeld en dat zie je terug bij Flow. Dit creatieve tijdschrift is al een wereldsucces – en toch besloten de makers dit jaar de artdirectionele koers aan te scherpen. Karin Sonneveld ontwikkelde een beeldtaal die nóg beter aansluit bij de boodschap van Flow: mensen inspireren om te vertragen en bewuster te leven in deze hectische samenleving. En dat dit het beste kan met papier, bewijst Flow als geen ander, vindt de jury.
Mercur Marketinginnovatie van het Jaar: Instagram-training ‘Leef met de Maan’ – Happinez (WPG Media)
Uitgeverijen en redacties zijn op alle fronten creatief en innovatief met de merken bezig. Om het bereik van een magazinemerk te vergroten worden (nieuwe) marketingtechnieken, data-analyses en social media ingezet. Dit nieuwe ondernemen wordt beloond met de eerste Mercur Marketinginnovatie. De jury koos voor Happinez met ‘Leef met de maan’ dat laat zien dat je geld kunt verdienen met een cursus op Instagram.
Mercur Reportage van het Jaar: Mr. Kaor – PS van de Week (DPG Media)
Veel verhalen van en over vrouwen hebben deze keer de nominaties gehaald. Maar de winnaar is een verhaal over een opmerkelijke man. Lex Boon is voor PS van de Week (Parool) op zoek gegaan naar een mysterieuze Japanse brievenschrijver en dat heeft een stilistisch juweeltje opgeleverd.
Hotel Spaander in Volendam ontvangt al jaren brieven van Mr. Kaor Yamamoto uit Japan. Twintig per maand. Vermoedelijk inmiddels al veertig jaar lang. Alle brieven bevatten nagenoeg dezelfde handgeschreven Engelse tekst. De Japanner schrijft altijd op hetzelfde papier en verstuurt zijn brief in een blauwe luchtpostenvelop. De schrijver informeert naar het weer, bedankt voor het verzenden van informatie en doet de groeten aan alle medewerkers. Hij ondertekent met MR. KAOR NEDERLAND, al staat er een Japans adres bovenaan zijn brief. Op geen enkele retourbrief van Hotel Spaander heeft hij tot nog toe inhoudelijk gereageerd. De general manager van Hotel Spaander staat voor een raadsel. En dat geldt ook voor journalist Lex Boon, die bij het mysterie betrokken raakte.
Mercur BeLOFte van het Jaar: Bret Hartman – Libelle (Sanoma Media)
De jury vond eigenlijk dat alle 5 genomineerde moesten winnen. Met een neuslengte voorsprong won Bret Hartman (Libelle), onder meer om de enorme ontwikkeling die ze in zeer korte tijd had bereikt, en de grote impact die haar werk heeft op het bereik bij Libelle (o.a. Instagram).
Mercur Hoofdredacteur van het Jaar : Sander Schimmelpenninck – Quote (Hearst Netherlands)
Volgens de jury heeft Sander Schimmelpenninck in no time bewezen dat hij ondanks zijn relatief jonge leeftijd (35) een meer dan volwaardige hoofdredacteur is. Hij trapt bovendien graag tegen heilige huisjes aan en drukt zo zijn eigen stempel op Quote.
Mercur Cover van het Jaar: ‘Famke Louise’ – LINDA.meiden (Mood for Magazines)
Deze cover zou je zó omhoog kunnen houden tijdens een mars, schrijft de jury. Stoer, pakkend, een statement – zeker voor de doelgroep van jonge vrouwen. LINDA.meiden is een platform voor jonge vrouwen en maakt het onbespreekbare bespreekbaar voor lezers en volgers.
Mercur Event van het Jaar: Vriendin Speeddate – Vriendin (Audax Publishing)
Voor deze nieuwe Mercurs-categorie kwamen excellent evenementen in aanmerking die onder meer de band met de doelgroep hebben versterkt en de brand awareness hebben vergroot. Vriendin en het online platform Vriendinnenonline hebben de handen ineengeslagen om vrouwen bij elkaar te brengen die behoefte hebben aan een vriendin. Zo ontstond Vriendin Speeddates: het magazinemerk als matchmaker door vrouwen in real life met speeddaten met elkaar te verbinden. De jury vond de inzending heartbreaking. Heel sympathiek en maatschappelijk relevant. Een heel origineel idee, dat perfect bij de doelgroep past. Dit evenement kan nog veel groter worden.
PostNL Mercur Partnership van het Jaar: Donald Duck Kunstcollectie – Donald Duck (Sanoma Media) X Rijksmuseum
Ter gelegenheid van de 85e verjaardag van Donald Duck en het Jaar van Rembrandt ontwikkelden Donald Duck Weekblad en het Rijksmuseum dit jaar de allereerste Donald Duck Kunstcollectie, met diverse merchandise en printproducten. Onderdeel van de samenwerking was naast de collectie ook een campagne voor het Rijksmuseum met als doel meer kinderen en scholen naar het Rijksmuseum te laten komen. Door de jury unaniem tot winnaar gekozen.
Mercur d’Or/LOF-prijs voor Magazines: Jaap Biemans (Coverjunkie / Volkskrant Magazine (DPG Media)
Deze oeuvreprijs beloont een langdurige en opvallende prestatie op de Nederlandse magazinemarkt. Je kunt er niet voor inzenden, de jury kiest met unanieme stemmen een kandidaat uit de voorstellen van de juryleden en het bestuur van het Lucas-Ooms Fonds (LOF). Ook dit jaar lagen er stevige kandidaten op tafel, maar de jury werd het vrij snel eens: de twintigste oeuvreprijs gaat naar Jaap Biemans, alias Coverjunkie, artdirector bij Volkskrant Magazine. Hij is een geweldige ambassadeur voor het vak: natuurlijk met zijn werk voor het weekendmagazine, maar daarnaast doet hij alles om talenten te ontdekken en een kans te geven en samen te werken met andere creatieven. Bovendien is zijn platform Coverjunkie.com dat in 2020 tien jaar bestaat, een onuitputtelijke inspiratiebron.
Aldipress Mercur Tijdschriftenretailer van het Jaar: AKO – Onbemande winkel Schiphol (Audax)
AKO is wereldwijd de eerste retailer die tijdschriften in een onbemande winkel op een luchthaven aanbiedt en wordt door de jury dan ook unaniem als meest innovatieve inzending bestempeld. Een innovatie in de tijdschriftenmarkt waarmee tijdschriften op een niet eerder ingezette locatie succesvol verkocht kunnen worden aan consumenten die op het laatste moment voor vertrek nog iets willen aanschaffen. Een innovatie die bovendien goed naast de traditionele kanalen kan bestaan en overal implementeerbaar is.
Het creëren van een extra verkooppunt in deze dalende tijdschriftenmarkt en de potentie ervan voor andere locaties geeft de jury de doorslag. Daarnaast is het nieuw, bijzonder innovatief en gedurfd. De jury “Over een paar jaar staan onbemande winkels overal en is men vergeten wie de eerste was.” Maar de vakwereld niet, want de innovatie van AKO wordt bekroond met een Mercur.
Mercur Magazinemerk van het Jaar: Happinez (WPG Media)
De genomineerde tijdschriften voor de Mercur voor het beste merk blinken dit jaar allemaal uit omdat ze hun crossmediale visie weten te concretiseren. De jury prijst deze magazinemerken vanwege het brede spectrum aan line en brand extensions, zoals specials, handige apps, online trainingen, een Instagram-community of een tv-zender. Eentje steekt er extra bovenuit. Dit magazinemerk schrijft Vernieuwen met een hoofdletter. Hier bruist het continu van de inspirerende, creatieve en innovatieve ideeën, die zakelijk ook succesvol zijn. Daar wordt de jury gelukkig van. Gefeliciteerd Happinez!