Deze tekst mist een goede online kop. Kan jij er één bedenken?

Leestijd: 2 minuten

WINACTIE – Zie jij welke kop deze tekst nodig heeft? Doe dan mee met de winactie! De leukste koppenbedenkers winnen een [De Redactie] mok (grijs of rood). Mail je antwoord voor 6 augustus naar webredacteur Dominique: d.degroot@deredactie.nl.

* Deze winactie is gesloten.

 

 

[tekst] ‘Niets is gemakkelijker dan zo te schrijven dat geen mens het begrijpt. Niets is moeilijker dan belangrijke opdrachten zo uit te drukken dat ieder mens ze begrijpt,’ mijmerde de Duitse filosoof Arthur Schopenhauer (1788 – 1860). Begrijpelijk schrijven lijkt vanzelfsprekend maar is dat wel zo? Trainer en journalist Eugène van Haaren legt je 5 vragen voor.

 

1. Ben je bang voor makkelijke woorden?

Bijvoorbeeld omdat je schrijft voor een hoogopgeleide doelgroep die alles snapt? Let op! Want uit onderzoek blijkt dat lezers makkelijke woorden en korte zinnen sneller én beter begrijpen en dus eerder doen wat je wilt. En: ze zijn daarover ook nog eens tevredener. Ook de hoogopgeleide lezer, die wel moeilijke teksten kán lezen, maar liever iets anders doet.

 

2. Ben je vindbaar?

Een sociale-huurwoning is hetzelfde als een niet-geliberaliseerde huurwoning. Dat wist je misschien nog niet. Wat je misschien ook niet wist: een tekst over een sociale-huurwoning scoort veel beter in de zoekresultaten van Google. Waarom? Omdat de meeste mensen daarnaar zoeken. Gebruik veelgezochte woorden in je tekst en je wordt vaker gelezen!

 

3. Ben je een literatuurliefhebber?
Dan kan zakelijk schrijven even wennen zijn. Want veel lezers – onder wie 2,5 miljoen laaggeletterden en mensen voor wie Nederlands de 2e taal is – hebben moeite met beeldspraak (metaforen), gezegden en spreekwoorden. Schrijf dus letterlijk wat je bedoelt, dan wordt je informatieve tekst effectiever.

 

4. Schrijf je scanbaar?
Binnen een paar seconden bepaalt een lezer of hij een tekst echt gaat lezen. Lukt dat niet in één oogopslag? Dan gaat hij aan jouw verhaal voorbij. Schrijf daarom scanbaar. Met het belangrijkste bovenaan, een korte titel, informatieve tussenkopjes en opsommingslijstjes die je tekst vaart geven.

 

5. Kun je een brug bouwen met je tekst?
Gekke vraag misschien. Wat ik bedoel: doet je tekst wat hij moet doen? Met hout en wat gereedschap bouw je van alles. Een hek om iets te beschermen of een brug om aan de overkant te komen. Door taakgericht te schrijven help je je lezer snel, veilig en zonder natte voeten aan de overkant. Hoe? Dat ontdek je tijdens de training 

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×