Socialmedia-expert en trainer Paulus Veltman geeft regelmatig socialmediatips. In deze blog bespreekt hij Twitter.
Twitter is het enige socialmediaplatform waar je zelf kunt bepalen wat je ziet. Facebook, Instagram en LinkedIn laten dat niet toe. Op deze platforms zijn commerciële algoritmen de baas. Die algoritmen maken uit wat je ziet, nepnieuws of niet. Dat maakt het heel lastig om specifieke onderwerpen, bijvoorbeeld de klimaatdiscussie, te volgen. Op Twitter kan dat wel. Je gebruikt daarvoor lijsten.
Het is eigenlijk heel simpel. Je maakt op Twitter een lijst aan, via de menu-optie “Lijsten”. Vervolgens voeg je accounts toe die iets zinnigs te melden hebben over, bijvoorbeeld, de klimaatdiscussie. Een hele goeie voor klimaatinformatie is @GerritHiemstra. Je hoeft die accounts niet te volgen. De lijst kan openbaar of privé zijn. Via de lijst kun je voortaan de tweets van alle lijstleden langs zien komen.
Je kunt mensen waar je het eigenlijk niet mee eens bent natuurlijk ook toevoegen. Zo lees je eens wat anders en sloop je de filter bubble, het spiegelpaleis van het eigen gelijk.