Hij is een gedreven contentmarketeer en projectmanager met ruim 15 jaar ervaring in online media. Als contentspecialist beweegt Roy van den Burg zich graag op het raakvlak van content en analytics. ‘Ik vind het leuk om online middelen op die manier effectiever te maken’, schrijft hij. De Redactie bemiddelde Roy voor de functie senior webredacteur bij het ministerie.
Je bent door De Redactie bemiddeld bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Wat houden jouw werkzaamheden als senior webredacteur precies in?
‘Het ministerie wil zijn externe websites zo veel mogelijk migreren naar het Platform RijksOverheid (PRO), een cms dat is gebaseerd op Hippo. Daarmee zijn de sites beter te managen en voldoen ze automatisch aan een groot deel van de webrichtlijnen. Het is mijn taak om in contact te treden met de contenteigenaren van de websites om de migratie in goede banen te leiden.’
Wat vind je leuk en boeiend aan het mediavak?
‘Het werkgebied van online media is continu in ontwikkeling. Als je bij de besten van je vak wilt blijven behoren, moet je dus snel kunnen schakelen en blijven leren. Ik hou van die dynamiek.’
Kun je iets vertellen over je huidige werkomgeving? Wat vind je er fijn en hoe ziet een werkdag er voor jou uit?
‘Het ministerie omarmt Het Nieuwe Werken. Er zijn voornamelijk flexplekken en je kunt ook thuiswerken als je iets moet uitwerken of veel telefoontjes moet plegen. Die flexibiliteit bevalt me wel. Het werk zelf is afwisselend. Ik onderhoud contact met de site-eigenaren, ik maak voor elke site een plan van aanpak en planning, ik duik de content in, en ik overleg waar nodig met de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het ministerie van Algemene Zaken, die het PRO-platform beheert.’
Welke uitdagingen kom je tegen in je werk?
‘Sommige site-eigenaren zitten niet te wachten op een migratie. Die moet ik dan overtuigen van de voordelen. Of hun site bevat functionaliteiten die niet mogelijk zijn op het PRO-platform. Dan moeten we op zoek naar een andere oplossing. Daarnaast is het gewoon veel werk. Het gaat om tientallen sites. Daarom is het belangrijk om goed overzicht te houden.’
Voorheen werkte je als channelmanager Allerhande Online bij Albert Heijn. Kun je daar iets over vertellen?
‘Als channelmanager was ik verantwoordelijk voor de effectieve inzet van Allerhande-content (recepten) op de online kanalen van Albert Heijn. Dat was een uitdagende rol die ik min of meer zelf had gecreëerd. Ik zette in samenwerking met het analytics team een dashboard op met gebruikersstatistieken. Vervolgens stemde ik met de businessmanager targets af waar we naartoe moesten werken. Het geeft veel houvast om vooraf dergelijke doelstellingen te bepalen. En het dwingt je om goed na te denken over wat je wil met een website of app.’
Hebben de werkzaamheden die je bij Albert Heijn uitvoerde, raakvlakken met het werk dat je nu doet?
‘De insteek was bij Albert Heijn natuurlijk veel commerciëler, maar ook bij de Rijksoverheid zien ze steeds meer in dat het belangrijk is om te weten wat de doelgroep doet op een webpagina. Uiteindelijk gaat het om de boodschap die je wilt overbrengen. Die moet goed landen bij je doelgroep. Anders is alle moeite voor niets.’
Wat zijn je ervaringen in deze bemiddeling met de recruiters van De Redactie?
‘Die verliep zeer soepel. De communicatie was duidelijk en open waardoor de opdracht snel rond was.’
Heb je een tip voor andere kandidaten die bij ons ingeschreven staan?
‘Beschrijf in je c.v. zo concreet mogelijk wat je hebt gedaan bij voorgaande opdrachten. Zo is een match makkelijker te maken. Je weet van tevoren nooit wat als aanknopingspunt kan dienen. Probeer om die reden ook altijd verder te kijken dan de opdrachtomschrijving. Mijn ervaring is dat je een opdracht altijd een beetje naar je hand kunt zetten. Je kunt hem zo invullen dat je kwaliteiten het beste tot hun recht komen.’
Wil jij ook door ons bemiddeld worden bij een van onze opdrachtgevers? Schrijf je nu in als kandidaat! Of bent u op zoek naar de juiste kandidaat voor een tijdelijke klus of vast dienstverband? We gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden! Neem contact met ons op via info@deredactie.nl of tel. 0299 653853.