De Mercurs 2018

Leestijd: 4 minuten
Mercurs 2018

Elk jaar in december worden de Mercurs uitgereikt: dé vakprijzen voor de magazine media. De ‘Oscar’ voor personen en magazinemerken die in het afgelopen jaar uitzonderlijk hebben gepresteerd. De Magazine Media Associatie (MMA) organiseert sinds 1998 ieder jaar de Mercurs. Dit jaar is de 21e editie, de uitreiking is op 13 december aanstaande.

Inzendingen voor de 21ste Mercurs

Traditioneel staat de laatste dagen rond de sluitingsdatum van de Mercurs het online inzenden op ‘roodgloeiend’ en rijden de koeriers met materiaal af en aan bij het MMA-kantoor. 2018 levert opnieuw een recordaantal inzendingen: 161, verdeeld over 8 categorieën. Opvallend is het grote aantal inzendingen voor de gloednieuwe Mercur Partnership van het Jaar. Hoewel dit eigenlijk ook niet verbaast: nieuwe samenwerkingsvormen met merken is een belangrijk nieuw verdienmodel voor magazine mediamerken. En daarvan waren het afgelopen jaar veel voorbeelden te zien. Op het MMA-kantoor worden alle (digitale) inzendingen nu gereedgemaakt voor de jury. Donderdagochtend 15 november worden de nominaties bekendgemaakt.

Categorieën en critera Mercurs 2018

Mercur Magazinemerk van het jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking magazinemerken die het afgelopen jaar (oktober 2017 t/m september 2018) opvallend goed gepresteerd hebben op (bij voorkeur) zowel redactioneel als commercieel gebied. Belangrijk criterium is dat het magazinemerk een excellente redactionele ontwikkeling heeft verbonden aan een, gerelateerd aan de marktomstandigheden, gezonde ontwikkeling op de lezers- en advertentiemarkt. Het gaat om magazinemerken met een onafhankelijke redactievoering. Inzending staat open voor crossmediaal opererende magazinemerken met een printuitgave in de portfolio, maar ook voor online only magazines. Bij de beoordeling wordt gelet op kwaliteit en innovatief vermogen.

Mercur Introductie van het jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking zowel nieuwe zelfstandige (print of online) magazinemerken als nieuwe extensies en spin-offs van bestaande magazinemerken die in het afgelopen jaar (oktober 2017 t/m september 2018) op de markt zijn gekomen. Dit kunnen printmagazines, online magazines of alternatieve productvarianten zijn. Eenmalige uitgaven en events komen ook in aanmerking, maar ook bijvoorbeeld een app of webshop. De uitgave of activiteit dient een vernieuwende bijdrage te leveren aan de magazinemarkt. Bij de beoordeling wordt gelet op het innovatieve karakter, het optimaal gebruik van de technologische mogelijkheden, de kwaliteit en vormgeving van het product, dienst of evenement en het commerciële succes.

Mercur Artdirection van het jaar

Voor de toekenning van deze Mercur dient de artdirection van een magazine (in geprinte en/of digitale vorm) in de periode oktober 2017 t/m september 2018 van onderscheidend hoog niveau geweest te zijn. Naast een continue verbetering van de vormgeving kan ook een volledige restyling van het magazine naar deze prijs meedingen.

Mercur Hoofdredacteur van het jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen hoofdredacteuren/contentdirectors van magazinemerken in aanmerking die in de periode oktober 2017 t/m september 2018 de redactievoering (redactioneel, organisatorisch, commercieel, publicitair) van hun magazinemerk op een onderscheidende, met name vernieuwende, wijze hebben ingevuld. De jury zal in haar keuze de persoonlijke, creatieve en zakelijke bijdrage van de hoofdredacteur en zijn/haar invloed op het met commercieel succes uitgevoerde uitgeefbeleid van het magazinemerk op al zijn publicatieplatformen meenemen en zal daarbij bijvoorbeeld ook de activiteiten op social media meewegen, evenals het stimuleren van het gebruik van video.Mercur Reportage van het jaar 

Voor deze categorie komen oorspronkelijke Nederlandse reportages in aanmerking die zijn verschenen in de print- en/of digitale uitgaven van een magazine in de periode oktober 2017 t/m september 2018. Het gaat hierbij om beeldreportages, videoreportages en tekstreportages vanuit een origineel creatief idee. Bij de beoordeling wordt gelet op zowel kwaliteit als impact. Er kan maximaal één reportage per magazinemerk worden ingezonden.

Mercur Belofte van het jaar

Voor een Mercur in deze categorie komen in aanmerking jonge talenten die zich het afgelopen jaar (oktober 2017 t/m september 2018) in de magazine mediabranche hebben onderscheiden door de opvallend hoge kwaliteit van hun persoonlijke professionele vaardigheden en/of hun originele, creatieve en innovatieve ideeën. De Mercur-jury kiest op basis van een persoonlijke pitch de winnaar uit vijf door het Lucas-Ooms Fonds (LOF) en de Magazine Media Associatie (MMA) geselecteerde kandidaten. Om in aanmerking te komen voor een prijs in deze categorie hoeft de persoon geen werknemer te zijn van een uitgeverij. Een BeLOFte mag door iedereen worden voorgedragen (behalve door zichzelf) en dus niet uitsluitend door directies van uitgeverijen.

Mercur Cover van het jaar

Voor deze categorie komen in aanmerking covers van printuitgaven van magazinemerken die zijn verschenen in de periode oktober 2017 t/m september 2018. Aspecten waarop de inzendingen beoordeeld worden zijn: origineel, creatief, esthetisch, aantrekkelijk, onderscheidend en passend bij het magazinemerk.

Mercur Partnership van het jaar

Voor deze categorie komen in aanmerking succesvolle commerciële samenwerkingsvormen van een magazinemerk of -uitgeverij die in het afgelopen jaar (oktober 2017 t/m september 2018) tot stand zijn gekomen en tot concrete resultaten hebben geleid. Het kan gaan om samenwerking met een mediabureau en/of adverteerder of tussen uitgeverijen of magazinemerken. Het kan bijvoorbeeld door de redactie ontwikkelde branded content betreffen op één of meer platformen van het magazinemerk, waaronder social media (influencer marketing). Maar ook specials, of het ontwikkelen van een uitgave voor een ander merk. Bij de beoordeling wordt gelet op de oorspronkelijkheid, het innovatieve karakter, de kwaliteit, omvang en impact van de samenwerking.

Mercur d’Or/ LOF-prijs voor magazines

Met de oeuvreprijs Mercur d’Or / LOF-prijs voor Magazines wordt een magazinemerk of een persoon geëerd vanwege langdurige en opvallende prestaties op de Nederlandse magazinemarkt.

Dit is de jury van de Mercurs 2018

De Magazine Media Associatie (MMA) heeft de jury voor de Mercurs 2018 samengesteld. Zeven mannen en slechts een vrouw hebben plaats in de jury. De juryleden gaan begin november de nominaties en winnaars vaststellen in negen categorieën voor de jaarlijkse prijzenregen in de magazine mediabranche.

De jury bestaat uit: juryvoorzitter David Vink (managing partner Scripta), Leanne Hermans (strategie & innovatie director MPG.), Thomas Hendriks (senior creative DFFRNT Media, voorheen hoofdredacteur Quest), Emiel Brinkhuis (strateeg/accountmanager brand partnerships BrandDeli), Michiel Veugelers (marketing communicatie manager IPG Mediabrands), Jaap Biemans (artdirector Volkskrant Magazine), Robert van den Ham (content director De Ondernemer) en Sjaak Hoogkamer (hoofdredacteur MarketingTribune). Vaste secretaris van de jury is Harriët Schrier (directeur MMA), die de juryprocedure bewaakt.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×