Er staan nieuwe uitdagingen te wachten in het communicatievak. In de wereld van communicatie wordt het steeds belangrijker om te focussen op het veranderen van het gedrag van je doelgroep. We zijn ons er allemaal van bewust dat we sommige gewoontes beter kunnen laten zitten, zoals lang stilzitten, drinken of roken. Maar hoe overbrug je de gap tussen weten en echt doen? Babbage Company organiseert daarom het evenement ‘Aan de slag met gedrag’.
Als we mensen kunnen overtuigen om hun gedrag te veranderen, heeft dit een positieve impact op hun leven en de samenleving. Of het nu gaat om gezonde gewoonten bevorderen of milieuvriendelijk gedrag stimuleren, het begrijpen en beïnvloeden van gedragsverandering is cruciaal voor het behalen van onze communicatiedoelen. Als communicatieprofessionals streven we ernaar dat onze boodschap onze doelgroep bereikt en hen aanzet tot actie. Maar vaak staan we voor raadsels waarom onze campagnes niet het gewenste effect hebben. Het is tijd om de menselijke geest beter te begrijpen en deze kennis toe te passen om ons doel te bereiken. Eerder heeft Roos al 7 tips gegeven voor gedragsverandering bij de doelgroep, maar hoe kijken sprekers Lindi Boeije en Letty de Nijs van het evenement ‘Aan de slag met gedrag’ hiernaar?
Hoe zie jij gedragsverandering terugkomen in het communicatievak?
Lindi: “Gedragsverandering is eigenlijk overal in het communicatievak aanwezig. Neem bijvoorbeeld nudging. Een nudge is zo subtiel dat je vaak niet doorhebt dat je in een bepaalde richting gestuurd wordt, maar werkt als een trein, mits het op de juiste manier ingezet wordt. Een ander voorbeeld is social proof: we doen graag wat de rest ook doet. Testimonials (kort citaat) of statistieken laten zien hoeveel mensen al hebben deelgenomen aan een bepaalde actie en kan anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen. Ook storytelling zien we veel terugkomen als het gaat om gedragsverandering. Denk aan goede doelen die nieuwe donateurs proberen te werven door een verhaal te vertellen van een persoon die profiteert van de door jouw gegeven donatie aan hun programma’s. Voor het aanzetten tot actie en mensen echt willen raken, zijn dit de slimme manieren.”
Wat maakt gedragsverandering noodzakelijk voor het communicatievak?
Letty: “Binnen communicatie draait alles om verleiding en overtuiging. Kijken naar menselijk gedrag is niet alleen het zenden van een boodschap, maar ervoor zorgen dat die boodschap aanzet tot actie. We krijgen de hele dag door enorm veel prikkels om te verwerken, waardoor het essentieel is om door de ruis heen te breken. Zonder rekening te houden met hoe mensen beslissingen maken, raakt een boodschap geen enkel doel en maak je dus geen impact.”
Wat is het effect van framing op gedragsverandering in het communicatievak?
Lindi: “Framing gaat om de keuzes die we maken over wat we zeggen en hoe we het zeggen. Dus wat benadrukken we? Hoe leggen we een kwestie uit? En wat laten we onuitgesproken? Deze keuzes beïnvloeden hoe mensen denken, voelen en handelen. Framing verandert dus niet alleen hoe we naar informatie kijken, maar ook hoe we ermee omgaan. Door slim te kiezen hoe we een boodschap verpakken, kunnen we mensen in beweging krijgen. Bijvoorbeeld door de nadruk te leggen op het gedrag dat we graag willen zien (in plaatst van focus op het gedrag dat we niet willen), kunnen mensen worden aangemoedigd om dat gedrag over te nemen. Dat soort slim geframede boodschappen motiveert mensen om echt iets te doen.”
Hoe zie je gedragsverandering binnen communicatie in de toekomst?
Letty: “De principes van gedragspsychologie worden door steeds meer organisaties omarmd en ingezet. Dit gebeurt zowel binnen overheden als bij commerciële partijen. De reden hiervoor is dat steeds meer communicatiespecialisten merken dat het lastig is om echt effectieve communicatie te maken, en dat kennis over gedrag daar enorm bij helpt.”
Hierdoor heeft Letty ook verschillende verwachting over de toekomst. “Ik verwacht dat er meer tools worden ontwikkeld die het makkelijker maken om gedragsonderzoek te doen, interventies te bedenken en technieken toe te passen. Hierbij is ChatGPT natuurlijk al een tool die enorm helpt op alle vlakken. Daarnaast verwacht ik dat er meer apps komen die mensen helpen met het veranderen van hun structurele gedrag (zoals bijvoorbeeld de Ommetje app). En als laatste denk ik dat de ethische kant nog meer aandacht zal krijgen, omdat steeds meer mensen leren over ‘beïnvloeding’ en het feit dat we onbewust geprikkeld worden.”
Hoe helpt deze training om gedragsverandering beter te begrijpen?
Lindi: “In mijn training ‘nudging’ krijg je een kijkje achter de schermen van gedragsverandering en ontdek je hoe je mensen subtiel kunt sturen naar gewenst gedrag, zonder dat ze zich gemanipuleerd voelen. Door de kracht van taal en psychologische principes slim toe te passen, vergroot je je overtuigingskracht namelijk enorm. Je leert niet alleen hoe je verschillende gedragstypes herkent, maar ook hoe je effectief met hen omgaat en welke praktische gedragsinterventies je kunt inzetten. Zo ben je in staat om mensen een duwtje in de goede richting te geven naar het gewenste gedrag.”
Gedragsverandering begrijpen
In de parallelsessie Nudging van Lindi krijg je een kijkje achter de schermen van gedragsverandering en ontdek je hoe je mensen subtiel kunt sturen naar gewenst gedrag, zonder dat ze zich gemanipuleerd voelen. Lees hier meer over de sessie van Lindi >>
Letty gaat in haar parallelsessie Gedragsgedreven Communicatiestrategie hoe je een effectieve strategie opzet voor gedragsverandering. Je leert hoe je gedragswetenschap toegankelijk maakt voor jouw communicatiedoelen. Lees hier meer over de sessie van Letty >>
Tijdens ‘Aan de slag met gedrag’ volg je beide sessies die elkaar goed aanvullen. Zo mis je niks! Meer weten en aanmelden?
Dat kan hier!