De Kracht van het Beeld: kijken met je ogen, hersenen en je hart

Leestijd: 3 minuten

Hoe zet je krachtige beelden neer en hoe beargumenteer je je beeldkeuzes in plaats van ‘kiezen op gevoel’? Hoe selecteer je de juiste foto voor jouw doel en je doelgroep? En via welke techniek visualiseer je abstracte termen als ‘spaarrente’ of ‘bodemsanering’ op een manier die spannend en verrassend is in plaats van cliché? In dit artikel vind je een aantal tips voor het kiezen van krachtige beelden.

1. Kijk door de ogen van kinderen

Kinderen zien de wereld heel anders dan volwassenen. Hun nieuwsgierigheid, creativiteit en pure enthousiasme zorgen ervoor dat ze dingen op een unieke manier bekijken en begrijpen. Als we door de ogen van kinderen kijken, kunnen we nieuwe inzichten krijgen. Hun fantasie en simpele aanpak helpen ons om onze gedachten en keuzes helderder te zien. Dit alles kan ons helpen om open te blijven staan voor nieuwe ideeën en flexibel te zijn in ons denken.

2. Waarom zwart-witfoto’s?

Misschien denk je dat zwart-witfoto’s saai en eentonig zijn, en dat je liever kleur in je foto’s hebt. Je bent zeker niet de enige. Maar als je echt wilt leren om beter te kijken en je te concentreren op je foto’s, kun je eens een zwart-witfoto proberen. Het gebruik van zwart-wit dwingt je om je te focussen op het onderwerp, de lijnen, het perspectief en het licht. Dit kan je helpen om beter te begrijpen waar je je op moet concentreren en hoe je je eigen foto’s kunt verbeteren. (Voshaar, 2024)

3. Denk aan je doelgroep

Voor een sterkere beeldkeuze is het bepalen van je doelgroep erg belangrijk. Zo moet je de vragen stellen: voor wie wil je beeld maken? Wie wil je aanspreken met je website? En wat wil je bereiken? Je moet je doelgroep in beeld brengen. Dit helpt jou om je beeld relevant te maken voor jouw kijkers. Zo wordt het beter bekeken en kunnen meer mensen zich erin vinden.

4. Abstracte begrippen visualiseren

Het visualiseren van abstracte begrippen, zoals het broeikaseffect of metaalschaarste maakt complexe concepten concreet en begrijpelijk. Deze visualisaties helpen ons verbanden te leggen tussen verschillende aspecten van een concept. Bijvoorbeeld, het broeikaseffect te visualiseren als een onzichtbare deken van broeikasgassen rond de aarde, of metaalschaarste als een toenemende competitie om beperkte voorraad grondstoffen. Deze benadering vergemakkelijkt het begrip van de oorzaken, gevolgen en oplossingen van complexe vraagstukken.

 

Deze tips zijn erg handig, maar voor het échte werk raadt trainer Wim Honders je aan om mee te doen aan de training De kracht van het Beeld. Waarom? Dat legt Wim je zelf uit!

 

Wat maakt beeldtaal nu zo’n krachtig communicatiemiddel in vergelijking met geschreven of gesproken woord?

“Beeldtaal gehoorzaamt aan universele wetten en regels die bijna iedereen, op bijna elk moment, bijna overal ter wereld kan ‘lezen’. Als letterlijk een beeldtaal, met een eigen beeldgrammatica. Dit geldt, globaal genomen, voor statisch beeld, zoals foto’s, illustraties en infographics, maar evengoed voor film en video. Maar je kijkt natuurlijk ook met je brein en je hart. Vanuit kennis en waarden die je perceptie kleuren. Dat levert interessante verschillen op bij het lezen van beelden. Kijken met je ogen, hersenen en je hart zijn het terrein van Gestalt, semiotiek en visuele retoriek. De training De Kracht van het Beeld gaat in op die theorie, maar altijd vanuit de toepassing en de professionele praktijk.”

Waarom juist deze training volgen?

“Elke communicatie- en contentprofessional worstelt met vragen als: voor welke doelgroep zet ik mijn beelden in en met welk doel? Welk beeldbeleid past daarbij? Hoe kom je als organisatie sterk en geloofwaardig over? Hoe breng je mensen en jezelf authentiek in beeld op een manier die positief blijft hangen? Met stilstaand beeld? Video? AI? Bij de training De Kracht van het Beeld gaan we hier grondig en interactief op in. Met inspirerende, tot de verbeelding sprekende voorbeelden en cases. Food for thought (& action!).”

Kan je een voorbeeld geven van een effectieve beeldkeuze die de boodschap goed overbrengt?

“De cover van Natonial Geographic – Planet or Plastic? – is misschien wel het summum van ‘less is more’. Het beeld toont de huidige milieuproblematiek op verrassende en indringende wijze en is een sterk en effectief voorbeeld van visuele retoriek.”

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×