Storytelling crossmediaal gaat over effectief en aantrekkelijk communiceren. In deze cursus van 3 dagen leer je van de docenten Dolf Weverink en Ludo de Boo wat storytelling inhoudt, hoe je een crossmediale strategie uitdenkt en uitwerkt en hoe je jouw concept vormgeeft voor verschillende uitingen. Een complete opleiding voor strategen en schrijvers met enkele jaren ervaring in het communicatievak. Even weggeweest, maar nu weer terug in ons aanbod! Ludo de Boo vertelt waarom:
Sterke case
‘Assassins Creed. Een populaire game voor spelcomputer en personal computer. Tien jaar geleden kwam de eerste game uit. Tegenwoordig is het een merk met niet alleen 15 games, maar ook stripboeken, evenementen, fora, korte films en sinds vorig jaar zelfs een Hollywood film. Personages en verhaallijnen krijgen via verschillende media meer diepgang en soms treft de lezer/kijker/luisteraars subtiele of minder subtiele inhoudelijke verwijzingen. Het is niet noodzakelijk om de verschillende media allemaal te gebruiken. Kortom: het toppunt van crossmediale strategie! Dat wil toch ieder merk!’
We zien dat er steeds vaker sprake is van transmediale concepten en die komen uiteraard ook aan bod in de training. Transmedia betekent dat een deel van het verhaal of de achtergrond van een personage exclusief via een medium wordt verteld. Meestal is er sprake van een kernmedium dat de basis vormt. Een tv-serie bijvoorbeeld. Via een ander medium draagt content bij aan de diepgang van het verhaal. De NCRV-serie In Therapie was een mooi voorbeeld. Op tv zien we een therapeut met een gecompliceerd leven die verschillende vaste cliënten over de vloer krijgt. Via een app kon de kijker in de agenda, mailbox en chatgeschiedenis van de therapeut neuzen.
Een journalistiek voorbeeld is ‘het verhaal’ van de aanslag op 9/11. Of liever gezegd een verhaal van die dag dat niet in de krant of via een filmpje verteld kon worden, maar wél de juiste diepgang en duiding gaf aan tekstuele verhalen. De New York Times heeft vrijgegeven audiomateriaal van piloten, verkeerstoren, kapers en passagiers chronologisch achter elkaar gezet en gecombineerd met dynamische infographics. Dat materiaal kwam overigens pas tien jaar na de gebeurtenis vrij.
Verder begrijpen de meeste journalistieke verhalenvertellers tegenwoordig wel dat je via het ene medium kunt verwijzen naar het andere. Maar met een eenvoudige twist zouden ze het nog zoveel mooier, betekenisvoller en effectiever voor hun publiek kunnen maken. Hoe precies, dat gaan Dolf en ik allemaal vertellen tijdens de training.’
Kun je deelnemers alvast wat tips geven?
‘Zeker!
1. Maak eens op papier een inventarisatie van je eigen mediale ervaringen. Ook hobby’s die het daglicht volgens jou niet kunnen verdragen. Ooit stage gelopen bij de radio maar nooit wat mee gedaan? Opschrijven. De musical van je kind van A tot Z georganiseerd? Opschrijven. Je blogt, maar niemand mag het zien? Toch op schrijven graag. Je zult versteld staan van je eigen multi- en crossmediale basis.
2. Probeer al die media die jij bediend hebt nu eens geforceerd maar wel inhoudelijk te gebruiken voor een journalistiek artikel of concept dat je recent hebt uitgevoerd. Ho, stop, Je geest is nu open. Geniet even van dat moment en heb je nu het vermoeden hebt dat het naar meer smaakt? Perfect.
3. Schrijf je in voor de training Storytelling Crossmediaal. Helemaal los met Ludo en Dolf.’
Wat moeten ze meenemen en wat vooral niet?
‘Mensen die de Moonwalk (dat achterstevoren lopen van Michael Jackson) kunnen en willen doen, vraag ik op dag twee makkelijke schoenen te dragen. Verder is een laptop of tablet belangrijk en ik wil deelnemers vragen alvast eens goed te letten op het gedrag van een doelgroep die ze regelmatig bedienen. Ga ze maar eens lekker zitten observeren op een terras.’
‘Niet meenemen: Alles wat niet door de deur past.’
De training Storytelling crossmediaal start op 24 mei. Meld je aan en doe mee!