Thomas Hendriks is sinds 2010 hoofdredacteur van Quest. Hij werkte sinds begin jaren ’80 voor kranten, tijdschriften, tv-producenten en internetbedrijven. Begin jaren ’90 bedacht hij het tijdschrift Webber, not for girls & parents. Voor Endemol, Eyeworks en Paul de Leeuw ontwikkelde hij diverse tv-formats. Als hoofdredacteur van Quest is hij wekelijks – gratis – op radio en televisie, gewapend met weetjes van Quest. In 2014 kreeg Thomas de Mercur voor hoofdredacteur van het jaar. Op 11 mei is hij een van de sprekers op de masterclass Magazines maken anno nu.
Jij loopt al een tijdje mee in de tijdschriftenbranche. Wat is volgens jou het geheim van een succesvol tijdschrift?
‘Een succesvol tijdschrift verrast binnen de grenzen die het met de lezer heeft afgesproken. Lezers kiezen voor een tijdschrift omdat de vorm, de inhoud ze aanspreekt. Daarmee kun je ze verrassen. Niet door iets totaal anders te doen, maar door ze steeds hetzelfde te bieden, maar net even anders verrassend.’
Welk praktisch advies zou jij een bladenmaker meegeven voor een toekomstbestendig blad?
‘Zorg voor een bladformule, voor sterke pijlers waarmee je je kunt onderscheiden. En als je het eerste nummer maakt, moet je al weten wat er in je derde en vierde nummer komt – die zijn veel belangrijker.’
Wie is je doelgroep en hoe houd je ze blijvend geïnteresseerd in je product?
‘Mannen en vrouw van 14 tot 94. Iedereen die nieuwsgierig is naar alledaagse en bijzondere zaken en wil weten hoe het zit.’
Waar en hoe wordt het geld verdiend in een branche waarin de adverteerders niet langer in de rij staan?
‘Bij ons door goede tijdschriften te maken en steeds weer te verrassen en te prikkelen. Door abonnees tevreden te houden met mooie artikelen.’
Stel dat je anno 2017 van scratch af aan opnieuw zou kunnen starten met Quest. Wat zou je anders doen? En wat zou je precies weer zo aanpakken als nu?
‘Ik zou het tijdschrift precies zo maken. Maar ik zou veel meer willen weten van mijn abonnees. Ik zou meteen Quest test Nederland online beginnen en ik zou een manier vinden om te voorkomen dat men onze content te pas en te onpas gebruikt op televisie.’
In 2014 kreeg je de Mercur voor hoofdredacteur van het jaar. Wat onderscheidt jou van andere hoofdredacteuren?
‘Ik denk niet dat ik het heel anders doe dan collega’s. Ik denk wel dat het helpt dat ik allerlei verschillende media heb gedaan en snap hoe ze werken. En ik ben ontzettend commercieel ingesteld, krijg ik vaak van sales te horen.’
Wat kunnen deelnemers aan jouw masterclass verwachten?
‘Een paar Quest-geheimen, een paar tips over hoe je werk kunt vinden. Hopelijk een beetje inspiratie om ook eens anders naar iets vertrouwds te kijken en na te denken over hoe je een merk kunt bouwen en succesvol kunt maken en houden.’
Op 11 mei is Thomas Hendriks een van de sprekers op de masterclass Magazines maken anno nu.