‘Video is de meest persoonlijke manier om te communiceren. Het is dan ook geen wonder dat 85% van kijkers besluit een product te kopen na het zien van een productvideo en dat 80% van gebruikers een videoadvertentie kan herinneren die ze het afgelopen maand bekeken heeft.’
Pelpina Trip is videostrateeg, videomarketeer, videotrainer, en spreker. Ze staat zelf regelmatig voor- en achter de camera, schrijft scripts en bewerkt video’s, èn helpt bedrijven en organisaties met videomarketing.
Is videomarketing voor iedere organisatie interessant én bereikbaar/ uitvoerbaar?
‘Het maken van een video is nog nooit zo toegankelijk geweest. Het is nog nooit zo goedkoop en zo gemakkelijk geweest om een videootje te schieten, te editen en te publiceren. Dat betekent niet dat iedereen met een selfiestick en een mobiele telefoon ook interessante videootjes maakt… Het maken van een video is niet hetzelfde als het maken van een video die mensen ook daadwerkelijk raakt.
Ik help allerlei bedrijven en ondernemers met een videostrategie, van begrafenisondernemers tot de Nederlandse Spoorwegen. Video draait om mensen, en is daarom inzetbaar voor alle organisaties.’
Volgens jou gaat het bij videomarketing vaak mis bij de distributie van de video(s). Wat zijn de 3 meest voorkomende fouten die organisaties hier maken?
‘1) Veel tijd en geld pompen in de productie van een video, en vergeten om ook tijd/geld te besteden aan de strategie en de marketing. En dat is eigenlijk de belangrijkste stap. Een mooie video is leuk, maar als niemand ‘m kijkt, is het zonde van alle moeite!
2) YouTube gebruiken als dumpplek voor video. YouTube is geen video platform. YouTube is een sociale zoekmachine. Als je YouTube op die manier inzet, zul je niet alleen hele andere video’s gaan maken, maar ook andere resultaten behalen.
3) Hetzelfde videootje gooien op alle sociale netwerken. YouTube is een heel ander ‘dier’ dan Facebook, en Facebook werkt weer heel anders dan LinkedIn. Je kunt dus niet overal zomaar je videootje neerknallen en dan maar hopen op kijkers.’
Een hoog bereik van je video, of veel interactie rond je video: wat is volgens jou belangrijker?
‘De vraag is: wat is je doel? Wil je dat mensen iets doen als ze je video kijken (naar een website, naar een landingspagina), dan kun je je bereik heel gemakkelijk meten.
Will je je doelgroep bewustmaken van iets, en juist veel gesprekken creëren rondom een bepaald onderwerp? Dan is interactie weer heel belangrijk.’
Wat kunnen deelnemers aan de masterclass Videomarketing van jouw presentatie verwachten?
‘Een enthousiaste, inspirerende presentatie met cases, video voorbeelden en hands-on tips waarmee je meteen aan de slag kunt.’
En wat nemen ze mee naar huis?
‘Praktische videomarketing tips die je meteen kunt toepassen in de praktijk. Tips om meteen meer kijkers te krijgen op jouw video’s. En een hoop inspiratie om (meer) aan de slag te gaan met video!’
Meer leren? Pelpina geeft de training Videotraining smartphone. Meld je aan!