Paulus Veltman helpt mensen, bedrijven en organisaties om hun doelen te bereiken met behulp van internet en online media. Hij is een veelgevraagd spreker, trainer en adviseur. Daar ging een succesvolle loopbaan in het bedrijfsleven aan vooraf. Als projectmanager was Paulus verantwoordelijk voor een hele serie innovatieve internetprojecten. Daarnaast hield hij zich bezig met bedrijfsopleidingen en kennisdeling. Bij Meesters in Magazines – In Beeld geeft Paulus de lezing ‘Beeldmarketing en visual storytelling voor online media’.
Wat is jouw fascinatie voor beeld?
Als hobbyfotograaf ben ik sinds mijn kindertijd met beeld bezig. Op dit moment fotografeer ik veel met mijn mobiele telefoon. Ik maak vaak series, bijvoorbeeld van Chinese restaurants. Mijn vriendin en ik maken ook reisfoto’s, die tot ons grote plezier vrij regelmatig gepubliceerd worden.
Hoe belangrijk is beeld bij het neerzetten of versterken van een merk?
Het belang van visuele content is nauwelijks te overschatten. Je ziet dat bijvoorbeeld bij Facebook. Ze maken daar (letterlijk) meer ruimte voor beeld. We worden omringd door steeds meer beeldschermen. Consumenten verwachten beeld. Merken moeten daar iets mee.
Welk merk doet het qua online en/of offline beeldmarketing volgens jou erg goed en onderscheidt zich ten opzichte van andere merken?
De huilende bultrug Johannes was misschien wel het beeld van 2012. Maar als je kijkt naar merken, doet Heineken het erg goed met visuele content. Wie kent hun Facebook-tegeltjes niet? Je kunt natuurlijk ook je klanten erbij betrekken. Vliegmaatschappij Vueling gaat Instagramfoto’s van passagiers op een Airbus zetten.
Welke trend op het gebied van beeld moeten we de komende tijd in de gaten houden?
Het wordt interessant om te zien wat video gaat doen. Gaat bewegend beeld de norm worden? Wat betekent dat dan voor offline en online marketing? Tijdens de masterclass vertel ik daar meer over en komen ook andere trends bod.
Wat kunnen deelnemers aan de masterclass In Beeld! van jou verwachten? Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Wat dacht je van… veel beeld? In ieder geval geen droog, theoretisch verhaal, maar een inspirerende sessie met veel tips en voorbeelden. Ik verheug me erop.