Nathasha: ‘Er was een goede balans tussen de uitleg van de trainers en de opdrachten’

Leestijd: 3 minuten

Nathasha Cole werkt als Programmamedewerker voor het Postcode Loterij Buurtfonds bij Stichting DOEN. Onlangs volgde ze de training Creatief online schrijven van Cathelijn Schilder en Merel Roze. We vroegen Nathasha hoe ze de trainingsdag heeft ervaren.

Waarom heb je je opgegeven voor de training Creatief online schrijven?

‘Alhoewel ik het schrijven van verhalen natuurlijk erg leuk vind, kan het soms ook een flinke uitdaging zijn. ‘’Pfoe pfoe, hoe kan ik deze informatie nou op een goede én enthousiaste manier opschrijven?’’, zijn gedachtes die vaak door mijn hoofd spoken. Ik wilde voornamelijk meer leren hoe je op een creatieve manier een bepaalde boodschap kunt overbrengen en tegelijkertijd de aandacht van de lezer behoudt.’

Kun je wat meer vertellen over je werk?

‘Bij Stichting DOEN ligt onze focus op het versnellen van de transitie naar een duurzame, sociale en creatieve samenleving, door het ondersteunen van voorlopers met vernieuwende initiatieven. Het Postcode Loterij Buurtfonds is onderdeel van DOEN en steunt buurtprojecten in Nederland die bijdragen aan een groene, sociale, creatieve buurt. Naast het beoordelen van de aanvragen van deze buurtprojecten, houd ik bij bezig met onze storytelling en probeer ik de verhalen van de door ons gesteunde buurtprojecten via Facebook en onze website te vertalen naar het Nederlandse publiek, om zoveel mogelijk mensen te inspireren ook actief te worden voor hun eigen buurt.’

Wat heb je geleerd tijdens de training?

‘Schrijf de kop van je verhaal al voordat je begint met het schrijven van de tekst. Sterker nog, schrijf meerdere koppen. De runner ups kan je bijvoorbeeld gebruiken als subkoppen. Begin niet met een open deur bij het schrijven van een verhaal, maar val lekker met de deur in huis. Op deze manier trek je de aandacht van de lezers en nodig je hen uit om verder te lezen. Tot slot: probeer Google te paaien met SEO-termen en zet deze termen op een slimme manier in, zo heeft de lezer het niet eens door.’

Heeft de training je verrast?

‘Het feit dat er zoveel actuele en alledaagse voorbeelden werden gebruikt tijdens deze training was voor mij geweldig om te zien. Dat maakt het toch wat makkelijker om ter plekke over een bepaald onderwerp te schrijven. De thema’s liggen dichtbij en je kunt je er makkelijk mee associëren. Tijdens mijn training stonden we bijvoorbeeld stil bij de afschaffing van single use plastics, een verbod waar iedere Nederlander een mening over kan hebben en in bepaalde vorm wel mee te maken gaat krijgen.’

Hoe ga je de theorie in je werk toepassen?

‘Sinds de training ben ik mij veel meer bewust van allerlei handige tips en tricks, ik pas de theorie dus eigenlijk altijd toe als ik verhalen schrijf voor het Buurtfonds. Ik heb tijdens de training allerlei aantekeningen gemaakt en deze komen handig van pas op momenten dat ik denk: ‘’Hoe zat het nou ook al weer?’’. En ik ben nog lang niet uitgeleerd, in oktober ga ik de cursus ‘De taal van social media’, volgen!’

Heeft de training aan je verwachting voldaan?

‘Ik had al eerder positieve reacties gehoord van collega’s over de trainingen van De Redactie. Ik kan deze feedback alleen maar beamen. Er was een goede balans tussen de uitleg van de trainers, de gezamenlijke opdrachten en de individuele opdrachten. Na elk van deze opdrachten stonden we stil bij elkaars werk en gaven we elkaar complimenten en feedback. Hoe mooi is het om van en door anderen te kunnen leren?’

Wat vond je van de trainingslocatie de Music Meeting Lounge?

‘De Music Meeting Lounge is een erg unieke locatie, sterker nog ik heb nog nooit in zo een bijzondere vergaderruimte gezeten! Bij binnenkomst werd er al een sfeervol liedje afgespeeld, terwijl ik omringd werd door volgens mij wel een honderdtal aan platen. Perfecte ijsbreker dus! Muziek kan mensen enorm met elkaar verbinden en dat straalt deze lounge daadwerkelijk uit, het is zeker niet je typische vergaderruimte en dat maakt deze plek zo indrukwekkend.’

Wat vond je van de trainers Cathelijn Schilder en Merel Roze?

Cathelijn Schilder en Merel Roze waren fantastische trainers. Beide trainers konden op een luchtige manier presenteren en informatie overbrengen. Wat ook mooi was om te zien, was dat ze een fijne dynamiek hadden met elkaar en er ook wat humor in hun manier van presenteren zat. Hier en daar een grapje draagt gewoonweg bij aan een goede sfeer binnen de groep.’

Lees ook

 

Steengoede webteksten.  In deze verfrissende training leer je van Merel Roze en Cathelijn Schilder originele en overtuigende online teksten schrijven.  
×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×