In de rubriek De transfer wordt een hoofdredacteur geïnterviewd, die een belangrijke carrière move heeft gemaakt. Zoals de overstap van het ene medium naar het andere. Deze keer stelden we de vragen aan Roy op het Veld, die per 1 mei 2016 de nieuwe hoofdredacteur is van krantencombinatie Dagblad de Limburger/Limburgs Dagblad. Op het Veld was hiervoor adjunct-hoofdredacteur bij Het Financieele Dagblad.
Hoe ben jij (ooit) in de rol van hoofdredacteur terecht gekomen?
‘Ik heb gewoon gesolliciteerd! Met Kerstmis zag ik de vacature voor hoofdredacteur van Dagblad De Limburger op LinkedIn staan. Ik las dat ik tot 27 december kon reageren. Dus toen heb ik snel een sollicitatiebrief geschreven!’
Waarom ben jij de perfecte match voor het hoofdredacteurschap van Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad?
‘Moeilijk om over mezelf te zeggen waarom de perfecte match ben. Ik denk dat ze mij als hoofdredacteur hebben gekozen omdat ik goed met mensen kan omgaan maar tegelijkertijd in staat ben om veranderingen door te voeren. En dat ik bij het FD de afgelopen jaren veel ervaring heb opgedaan met de digitalisering van de journalistiek is denk ik ook wel een pluspunt. Bij De Limburger staat de digitale transitie nog in de kinderschoenen.’
In welke opzichten verschilt je nieuwe functie van je vorige bij het Financieele Dagblad?
‘Bij het FD was ik adjunct. Dan heb je veel invloed en je kunt echt veel bereiken, maar je bent uiteindelijk niet de baas. Bij De Limburger word ik als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor alles wat de redactie doet en publiceert.’
Is er een cultuurverschil tussen beide organisaties?
‘Ongetwijfeld, maar ik ken de redactie van De Limburger nog niet goed genoeg om daar iets zinnigs over te zeggen. Wel weet ik al dat ze in Limburg net zo trots zijn op hun krant als de mensen bij het FD!’
Hoe waren de reacties op je overstap? Hoe ben je in Limburg ontvangen?
‘Ik heb ontzettend veel positieve reacties gehad. Toen ik bij het FD mijn vertrek aankondigde kreeg ik applaus. Daar ben ik trots op. Bij De Limburger krijg ik het gevoel dat mensen toe zijn aan iemand van buiten, iemand die nieuwe energie en nieuw elan brengt. Ik ga mijn best doen om dat waar te maken.’
Wat is je eerste wapenfeit bij Media Groep Limburg?
‘Nog geen idee. De redactie is een trein die op volle snelheid voortraast. Ondanks de afwezigheid van een hoofdredacteur heeft de redactie een restyling van de krant en een nieuw weekendmagazine in de steigers gezet. Dat moet eerst tot een goed einde worden gebracht. Pas dan kan ik nieuwe eigen projecten inbrengen.’
Welk element of kenmerk van Media Groep Limburg zul je nooit veranderen?
‘De trots op de eigen titel. De Limburger is met een oplage van 130.000 exemplaren de grootste regionale krant van Nederland. Groter dan Trouw, Het Parool en het FD. Die positie dankt De Limburger aan een sterke journalistieke traditie. Dat zal ik koesteren.’
In welke aspecten van je nieuwe functie heb je echt veel zin?
‘Nieuwe mensen ontmoeten! Mijn ideeën inbrengen.’
En waar zie je best een beetje tegenop?
‘Nog niks.’
Waar kun je als hoofdredacteur absoluut niet zonder?
‘Een goede antenne voor wat lezers bezig houdt. En natuurlijk een goede verstandhouding met de redactie.’
Omschrijf eens jouw ideale lezer/abonnee?
‘De ideale lezer voelt zich betrokken bij de krant, de website en de redactie. De ideale lezer tipt de redactie en geeft feedback. De ideale lezer stuurt ingezonden brieven, reageert online en belt met de redactie. De ideale lezers is beter af mét de krant dan zónder de krant.’
Maak de zin af: Een werkdag is voor mij perfect als…
‘… we lezers verrast hebben met nieuwsverhalen en reportages. Als die verhalen als urgent en relevant worden ervaren. Als we het leven van de lezer verrijkt hebben.’