Online met… Antoinnette Scheulderman

Leestijd: 3 minuten
Antoinnette Scheulderman

Antoinnette Scheulderman beantwoordt de vragen van de interviewrubriek Online met… In deze estafette-interviews legt [De Redactie] hoofdredacteuren van websites en online specialisten een lijst met vragen voor. Over het vak, hun werk en merk.  Antoinnette is freelance interviewer.

Wat doet een freelance interviewer bij titels als Volkskrant Magazine, LINDA. en de VARAgids eigenlijk?

´Ik maak vooral grote portretterende interviews, in het schrijven van korte stukken ben ik nooit goed geweest. Voor mijn beste interviews heb ik me dagenlang ingelezen, urenlang rondgebeld en geprobeerd zo veel als mogelijk in het hoofd van de geïnterviewde te kruipen. Aan interviews voor Volkskrant Magazine werk ik soms wel twee tot drie weken. Een luxe die je je tegenwoordig alleen nog als zzp’er kunt permitteren.´

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

´Ik heb nog nooit een e-book gelezen. Kan mensen die gelezen boeken weggooien ook niet begrijpen. Ik vind boeken hartstikke mooi. Ik kan ook urenlang voor andermans boekenkast staan. Laat me je boekenkast zien en ik vertel je wie je bent – dat idee.´

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

´Ik ben net 40 geworden, maar nogal archaïsch waar het gaat om multimedia-gedrag. Ik doe wel aan Twitter, maar heb geen Facebook-, Instagram- of Pinterest-account. Hoe je zo’n leuke collage van foto’s kunt maken heb ik dan ook pas net ontdekt (PicFrame). Een dag later kreeg ik van mijn zusje die in Engeland woont een via haar iPhone gestuurde fotokaart. Mèt zo’n leuke collage erop. Die app heb ik toen ook aangeschaft: Touchnote.´

Wie was jouw leermeester?

´Iedereen die min of meer fulltime interviewer is. Niet alles wat andere interviewers maken is mijn smaak, maar je eigen stijl scherp je juist aan door anderen te lezen. Via Bol.com heb ik veel tweedehands interviewbundels gekocht. Op de stapel onder meer de bundels van Steffie Kouters, Coen Verbraak, Ischa Meijer, Bibeb, Arjan Visser, Eva Schuurmans, Cécile Koekkoek, Frènk van der Linden, Elisabeth Lockhorn en Tom Kellerhuis.´

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

´Dat zijn geen vragen waar ik me als freelancer dagelijks mee bezighoud. Ik probeer mijn werk zo goed mogelijk te doen, en hoop dat mijn stijl van interviewen en schrijven over vijf jaar niet plotseling is verouderd. Maar ik blijf ook wel bij de tijd: onlangs heb ik een bijzonder interviewprogramma opgenomen voor de eind oktober te lanceren app LINDA. TV. Word ik toch nog een beetje multimediaal.´

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

´Oneens. Ik heb weliswaar een digitaal abonnement op de Volkskrant, maar zoals mijn vriend Michel van Egmond en ik dit weekend nog tegen elkaar zeiden, toen we met een hele stapel kranten onze favoriete boekhandel Snoek uit liepen: dit leest toch echt veel lekkerder. Bovendien: nieuwe tijdschriften ruiken vaak zo heerlijk – ook een sensatie die je mist als je ze online leest.´

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

´Een printmedium dat wèl toekomst-proof is, en waarover niet iedereen spreekt alsof het twee voor twaalf is? Hoe dat moet: geen idee. Misschien kunnen we Daan Roosegaarde of Alexander Klöpping erop zetten.´

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

´LINDA. Linda de Mol is de Nederlandse Oprah. Met haar eigen blad, haar eigen nieuwssite, eigen talkshow en binnenkort eigen online tv-station. En alles wat LINDA. en Linda bedenken wordt een groot succes. Zoveel anderen hebben hen proberen te evenaren of kopiëren, maar de sleutel is de perfectionistische LINDA.-redactie, die écht weten waar ze het over hebben, alles heel goed doordenken en alleen voor het allerbeste gaan.´

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

´Twexit.´

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

´Aan Margot Jamnisek. Ze was tien jaar lang chef redactie van het blad LINDA., en is momenteel bezig LINDA. TV op te zetten. De 50 gepasseerd zijn en toch kinderlijk enthousiast raken van alle nieuwe media-mogelijkheden: dat werkt aanstekelijk.´

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×