Bram Koster

Leestijd: 3 minuten
Bram Koster

Bram Koster is community manager bij Marketingfacts.

Wat doet de community manager bij Marketingfacts eigenlijk?

Simpel gezegd: ik ben verantwoordelijk voor de inhoudelijke kant van Marketingfacts. Dan gaat het in eerste instantie over het blog, maar ook om de invulling van de opleidingen die wij doen, de Marketingfacts Updates, de masterclasses die we verzorgen, enzovoorts. Dus ik onderhoud de relatie met de bloggers om ervoor te zorgen dat we zo goed mogelijke artikelen aangeleverd krijgen en ik nodig veel sprekers uit voor diverse sessies.  En daarnaast is onze organisatie klein genoeg (3 fulltimers en 1 stagiair) dat er nog heel veel kleine zaken bij komen kijken. Alles bij elkaar zorgt dat ervoor dat ik de leukste baan heb die ik me kan voorstellen!

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

Mijn boek met origamibladen. Zo’n Ipad vouwt verdomd lastig.

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

Forgotten Shores, de uitbreiding van Monument Valley, een fraaie, heel sferische game voor de telefoon en tablet. Het spel is eigenlijk niet eens zo heel interessant (te makkelijk), maar ik verbaas me wel over hoe knap en mooi het gemaakt is.

Wie was jouw leermeester?

M’n ouders.

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

Niet, want we zijn een b2b-merk.  OK, da’s flauw, hè? Goed dan: onze ambitie is om over 5 jaar nog steeds een waardevol platform te zijn voor (online) marketeers. Een platform dat hen helpt hun werk beter te doen.  Ik vermoed dat het blog dan nog steeds bestaat, maar ik denk dat er ook andere vormen komen waarin we invulling gaan geven aan die platformgedachte. Dus onze gebruikers ervaren ons (ook) dan als een handige, waardevolle bron van kennis, inspiratie en contacten met mede-marketeers.

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

Oneens.  Als het om content aankomt, is het bij online vs printmedia helemaal geen vraag van of-of, maar van en-en: beide vormen hebben hun eigen voor- en nadelen, hun eigen kracht.  Het is veel interessanter om te kijken naar welke typen content bij welke vorm passen. Nieuws en korte berichten lenen zich uitermate goed voor online en in dat segment zie ik printmedia wel verdwijnen.  Maar ik denk dat ‘lean-back’ leeswerk veel beter tot z’n recht komt op papier en daar ook een veel beter leereffect behaalt dan op tablets of ereaders. Het tactiele aspect van ‘content’ wordt in mijn ogen onderschat. Dan heb ik het dus over magazines als JFK, LINDA., over leerboeken, etc.  Maar misschien verraad ik hiermee wel een ouwe lul te worden en word ik hiermee over 5 jaar om de oren geslagen, hoor.

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

Een nieuw medium als ‘het internet’? Of een nieuw medium als in een nieuwe krantentitel?  Ik heb niet de illusie dat ik dat eerste ooit op m’n naam zal schrijven. Voor dat tweede zie ik wel kansen en daar heb ik ook al ideeën over, maar die houd ik nog maar even voor me. Stel je voor dat dit interview daadwerkelijk gelezen wordt…

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

On-demand tv-kijken via internet is de beste vinding sinds gesneden brood. Ongeveer. Briljant concept, echt.  Als het gaat om formats: ik heb serieus ernstig moeite om een goed voorbeeld te bedenken. Best pijnlijk. Nou, De Speld is net een nieuwsbulletin begonnen in Pauw en ik hoop dat dat zo goed uitpakt dat we over een paar maanden dat als voorbeeld kunnen noemen.  En anders over een paar jaar Marketingfacts. *kucht*

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

Twexit.

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

Ik doe een beetje stout, want ik heul nu wellicht met de PR-vijand, maar ik geef in volle sprint het stokje door aan Freek Janssen van LEWIS PR.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×