Conceptueel denken

Leestijd: 2 minuten
Dick Holzhaus

Wat is een concept?

Concept is een ruim begrip, in mijn trainingen voor communicatie- en productontwikkeling bedoel ik met ‘concept’:  Een compacte omschrijving van de kerngedachte voor een product.  Met ‘product’ bedoel ik; merk, dienst, plan, activiteit, communicatie en storytelling. Mijn methode streeft naar een omschrijving van één tot vijf woorden.

Het geheim van succes, zeg jij, is een helder concept. Kan je dit toelichten?

Mensen houden van dingen die ze snel begrijpen. Daarbij zijn een heldere boodschap en belofte vereisten. Dat wordt geen keurslijf. Het productconcept van Coca Cola is ‘Thirst Quenchment’ en het communicatieconcept ‘Enjoy/Happiness’, want je wordt vrolijk als je je dorst lest met een lekkere koele drank. Die simpele begrippen zijn de basis geweest voor een sterk merk en tienduizenden verschillende uitingen.

Is creativiteit te sturen? Praktisch toepasbaar te maken?

Ja, door een goede denkdiscipline. Ik heb mijn 4WaardenMethode ontwikkeld omdat conceptueel denken vanaf het eerste stadium belangrijk is. Nog voordat creatieve right- brainers aan het werk gaan. Mijn methode is bedoeld voor left-brainers die zich met productontwikkeling bezighouden. Met een helder productconcept wordt uiteindelijk het werk van creatieve right-brainers effectiever.

Waarom zouden bedrijven zelf concepten ‘moeten’ ontwikkelen?

Omdat het de kans op succes vergroot. Je kunt ideetjes tot ‘producten’ uitwerken en hopen dat creatieven een list verzinnen om het aan de man te brengen maar daarvoor zijn de investeringen nu té groot. Bij de meeste bedrijven werken hoog opgeleide jonge mensen die kunnen aanleren vanaf het eerste stadium conceptueel te denken. Dat is een logisch proces waarmee het productconcept de basis legt voor effectieve communicatie.

Je boek Conceptueel Denken is net uitgegeven, waarom dit boek?

Ik hou van simpel en ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is dingen simpel te maken. Tijdens het ontwikkelingstraject is het inventariseren van opties en het maken van de juiste keuzes cruciaal. In dat stadium is kiezen creëren. Veel succesvolle producten worden botweg gekopieerd. Vandaar het overaanbod van bijna identieke producten. Een sterk concept creëert onderscheid.

Wat maakt jouw benadering uniek?

De 4WaardenMethode. Ik denk dat mijn structurering van het denkproces ontwikkelaars helpt om ideetjes van potentiële concepten te onderscheiden en uit te werken in sterke productconcepten. Bovendien kun je verschillende denk-routes vergelijken. De methode is bovendien zó logisch dat je je concept intern kunt motiveren.

Wat zijn jouw ambities voor het komende jaar?

Zoveel mogelijk totaal verschillende producten zien voortkomen uit Conceptueel Denken.  Daarnaast ga ik nieuwe trainingen rond communicatie en creatie maken. Zo heb in opdracht van [De Redactie] Trainingen de workshop Storytelling ontwikkeld en die is goed ontvangen. Ik werk nu aan een training Corporate Communicatie Strategie en ga onderzoeken of er behoefte is aan specifieke art directors trainingen. Verder hoop ik dit jaar mijn nieuwste roman te publiceren.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×