Beschrijving
Training Online contentstrategie
Relevante en waardevolle content leren produceren die bijdraagt aan de doelstellingen van jouw organisatie. Tijd steken in content die er echt toe doet. Daarna een contentstrategie schrijven en die vertalen naar een plan wat je direct kunt uitvoeren. Dat is het doel van de training online contentstrategie.
Wat je kunt na de training
- Doelstelling van je organisatie vertalen naar online doelen.
- Stakeholders in kaart brengen.
- KPI’s bepalen en meetbare doelen stellen.
- Content audit uitvoeren.
- Kanaalkeuze bepalen.
- Bepalen welke social media binnen de strategie passen.
- Contenttypen bepalen en content criteria vaststellen voor zowel tekst als beeld.
- Meten en bijsturen.
- Gebruikersonderzoek toepassen om conversie te verhogen.
- Structuur aanbrengen in de content.
- Aansturen redacties.
- Werken met een content kalender, matrix, statuut en stijlgids.
- Draagvlak verkrijgen binnen de organisatie voor je contentstrategie.
Wat je van de training Online contentstrategie kunt verwachten
We beginnen deze praktische 2-daagse opleiding met het messcherp formuleren van de doelen. Meer conversie, bezoek of thought leadership. Het vraagt allemaal om een andere aanpak met andere KPI’s, meetbare doelen. Tegelijk brengen we de samenstelling van de doelgroep en de informatiebehoefte in kaart.
Zodra dat helder is, is het tijd voor de volgende stap: het kiezen van het kanaal en de daarbij behorende contenttypen. Gaan we teksten schrijven of werkt een video beter? Wat kost de productie van die content en wat levert het concreet op? Daarbij stellen we ook contentcriteria vast zodat je met een duidelijk plan de deur uit gaat.
Maar daarmee zijn we er nog niet. Er zijn tal van mogelijkheden beschikbaar om zelf te meten hoe content presteert. Uiteraard kijken we daarbij naar de mogelijkheden die bijvoorbeeld Google analytics ons biedt om te meten, maar we behandelen ook de hardopdenkprocedure, A/B testen, Usabilla, Chartbeat.
Ook de executie van de contentstrategie komt uitvoerig aan bod. Trainer Etienne Donicie heeft bij tientallen organisaties in de praktijk ervaren wat de succes- en faalfactoren zijn bij content management. We bekijken voorbeelden van grote en kleine organisaties, banken, verzekeraars, gemeentes, ministeries en non-profit organisaties. Het verkrijgen van draagvlak voor je strategie speelt daarbij een belangrijke rol.
Aandachtspunt daarbij is contentreductie: hoe zorg je ervoor dat bezoekers niet overspoelt met irrelevante content? En hoe kom je van al die slecht presterende content af? Wat zijn andere valkuilen die je moet vermijden?
Voor wie is de training bedoeld?
- (Web)redacteuren
- Marketeers
- Communicatieadviseurs
- Iedereen die zich bezig houdt met het strategisch inzetten van online content voor een organisatie
Voordelig leren bij De Redactie
Schrijf je je in voor meerdere trainingen, dan leer je nog voordeliger! Wanneer je je aanmeldt voor twee trainingen, of je schrijft je tegelijk in met een vriend of collega, dan ontvang je 5% korting op het totaalbedrag. Schrijf je jezelf of anderen in voor drie of meer trainingen dan levert dat in totaal 8% voordeel op. De korting wordt automatisch toegepast in het winkelmandje op het moment dat je meer trainingen toevoegt. Zo stel je voordelig je eigen leertraject samen.
Extra voordeel voor ZZP-ers
Ben je zelfstandige? Dan krijg je bij De Redactie extra voordeel! ZZP-ers krijgen altijd 5% extra korting op ons hele trainingsaanbod met reductiecode ZZPDEREDACTIE.
Wat je vooraf moet weten
- Neem je laptop mee naar de training.
- Er is een maximum van 10 deelnemers.
- Wist je dat de kosten voor deze training voor zzp-ers nog steeds fiscaal aftrekbaar zijn?
- Deze training is onderdeel van de leergang Webredactie compleet.
- Je ontvangt een certificaat van deelname.
Incompany training Online contentstrategie
Deze cursus is ook als incompany training te boeken. Op locatie of online. Een incompany training is maatwerk waar en wanneer jij wilt.