Beschrijving
Incompany training Crisiscommunicatie
Krijg grip op een crisis van jouw organisatie. De vraag is niet of je ermee te maken krijgt, maar wanneer. Tijdens de incompany training Crisiscommunicatie leren deelnemers niet alleen wat ze moeten doen tijdens een crisis, maar krijgen ze ook handvatten om zich goed voor te bereiden en hebben we het over het belang van de nazorg. Hoe bouw je een ijzersterke reputatie op en hoe zorg je ervoor dat je je juist sterker uit een crisis komt? Na deze incompany training hebben de deelnemers het antwoord!
Wat leren deelnemers tijdens de incompany training Crisiscommunicatie?
- Wat je moet doen om goed voorbereid te zijn op een crisis. Een goede voorbereiding is het halve werk. Wij geven een aantal tools die je helpen bij een goede voorbereiding, bijvoorbeeld het maken van een crisiscommunicatieplan en het uitdenken van scenario’s.
- Hoe je een crisiscommunicatieplan maakt. Het klaar hebben liggen van een crisiscommunicatieplan is ontzettend fijn op het moment dat er een crisis uitbreekt. Het biedt een houvast voor de organisatie en geeft je richtlijnen in hoe te handelen. Een crisiscommunicatieplan bestaat onder andere uit stakeholderanalyse, scenario’s en formats.
- Hoe je crisis kan omzetten van een bedreiging naar een kans. Een crisis biedt kansen. Je krijgt als bedrijf de kans om van jezelf te laten horen, je bent immers al zichtbaar. Je kunt het gesprek met het publiek aangaan en je krijgt de gelegenheid om te laten zien hoe jij omgaat met tegenslagen.
- Wat je doet na “de ramp”. Nazorg is minstens zo belangrijk, wees voorbereid op eventuele naweeën en evalueer goed. Wat bewaar je voor de volgende keer en wat kun je een volgende keer anders doen? De casus biedt het beste voorbeeld.
Wat je van de incompany training kunt verwachten
Op het moment dat er crisis uitbreekt zie je vaak dat er paniek ontstaat. De normale gang van zaken wordt verstoord en naast je normale werkzaamheden komen er wellicht taken op je af waar je nog niet eerder te maken mee hebt gehad. Hoe hou je je hoofd koel en handel je op de juiste manier? Een goede voorbereiding is essentieel, maar ook tijdens de crisis zijn er tools die je kunnen helpen om gestructureerd te werk te blijven gaan.
Daarnaast is de kans groot dat de media op de stoep staat, je wil dan wel een goed verhaal klaar hebben staan. Interne afstemming is hierbij belangrijk, alle neuzen dienen dezelfde kant op te staan. In het verhaal dat je vertelt aan je stakeholders en de media is het belangrijk zo transparant mogelijk te zijn. Wees eerlijk en wees vooral menselijk, achtergehouden informatie komt, weten wij uit ervaring, altijd aan het licht.
Tijdens deze interactieve incompany training kun je verwachten dat je naast het opdoen van kennis over crisiscommunicatie, aan de slag gaat met een casus. De casus wordt met elkaar besproken waarna je er zelf mee aan de slag gaat. Aan het einde van de dag zal Maureen haar eigen aanpak als crisis-expert met jullie delen. Na deze training hebben de deelnemers de juiste handvatten om op iedere crisis voorbereidt te zijn!
Voor wie is de training bedoeld?
Deze training is voor woordvoerders, communicatieprofessionals en communicatiemanagers.
Wat je vooraf moet weten
Een incompanytraining is maatwerk waar en wanneer jij het wilt. Je stelt samen met onze trainingsadviseur een training samen die een ervaren professional komt geven bij jou op kantoor, online of op een locatie naar keuze.
- De workshop is speciaal ontwikkeld voor mensen die zelf de conversie op het online kanaal van de organisatie willen verbeteren.
- Voorkennis is niet vereist.
- Deelnemers hebben voor deze training een laptop nodig.
- Deelnemers ontvangen een certificaat van deelname.