1

Factor P: Burgerparticipatie

Tijdens de incompany training Factor P: Burgerparticipatie leren deelnemers van trainer Aart Paardekooper niet alleen activisten en critici aan te trekken, maar ook mensen die hun leven leiden en af en toe met de overheid te maken (willen) hebben. Na de training is burgerparticipatie in jullie communicatie-aanpak verweven, voordat het een verplicht nummer dreigt te worden.

Beschrijving

De incompany training Factor P: Burgerparticipatie

Veel mensen voelen zich geen burger, maar gewoon mens. Daarom leren deelnemers tijdens deze training:

  • Dat de bevolking niet bestaat uit één type inwoner, maar uit verschillende segmenten en groepen. Hoe je niet alleen de ‘usual suspects’ aantrekt, maar ook het stille midden.
  • Inschatten van de impact van een nieuw plan of project met behulp van instrumenten als de impactscan en de impacttafel.
  • Hoe je op basis van de impact van een nieuw plan of project een goede participatie-aanpak kan ontwerpen.
  • Kunnen maken & checken van cruciale vragen om inwoners te betrekken.
  • Meerdere participatieaanpakken kennen én hoe je ze in combinatie kan toepassen.
  • Wat de verschillende rollen van communicatie zijn bij participatie.

Kortom: je leert hoe je als communicatieprofessional tijdig adviseert, vóórdat een nieuw plan of nieuwe maatregel al in beton gegoten is en participatie een verplicht nummer lijkt te worden.

Wat kun je van de incompany training verwachten?

We werken met inspirerende voorbeelden én vooraf ingebrachte cases. Een voorbeeld van hoe het programma eruit kan zien:

  • Kennismaking en leerdoelen
  • Ochtend: Kennis- en ervaringsblok met duiding
    • Segmenten van de bevolking
    • Pro’s en contra’s van verschillende participatieaanpakken
    • Instrumenten: welke tools zijn beschikbaar om te komen tot de goede aanpak: impactscan en impacttafel
    • Rollen van communicatie bij participatie
    • Praktijk: Introductie eigen casus
  • Werksessies in groepjes:
    • Uitwerking cases in groepjes en presentatie participatieaanpak
    • Toepassing inzichten uit de ochtend t.b.v. aanpak
    • Hoe maak je van slechte vragen, goede vragen
    • Terugblik op leerdoelen & formuleren vervolgstappen

Na de training kijken deelnemers pro-actiever aan tegen participatietrajecten dan daarvoor en adviseren ze met meer gezag. Ze leren adviseren over:

  • Verschillende manieren van burgerparticipatie, van meeweten tot meedoen;
  • Het betrekken van verschillende typen mensen;
  • De inzet van tools en aanpakken;
  • Het ontwerpen van een concreet burgerparticipatietraject incluis planning en uitvoering;
  • Het verweven van een concreet burgerparticipatietraject in jullie communicatie-aanpak.

Voor wie is de training bedoeld?

Voor communicatieadviseurs, communicatiemedewerkers, coördinatoren van panels en participatieplatforms, bestuurs-communicatieadviseurs en woordvoerders.

Wat je vooraf moet weten

Een incompanytraining is maatwerk waar en wanneer jij het wilt. Je stelt samen met onze trainingsadviseur een training samen die een ervaren professional komt geven bij jou op kantoor, online of op een locatie naar keuze.

  • Om de kwaliteit van de training te waarborgen adviseren we een maximum van 10 deelnemende collega’s. Bij grotere aantallen kan het voor de leeropbrengst verstandig te zijn om de groep te splitsen in twee trainingen.
  • Deze training kan ook online worden aangeboden.
  • Het is ook mogelijk om deze training als een een-op-een coaching te boeken.
  • Stem voor aanvang van de training het programma inhoudelijk af met de trainer.
  • Alle deelnemers ontvangen een certificaat van deelname.

 

  • In overleg
  • Elke gewenste locatie óf online
  • Afhankelijk van de leerdoelen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Privacybeleid*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De trainer

Aart_Paardekoper

Aart Paardekooper
Meer over Aart Paardekooper

Bestuur en bevolking blijvend aan elkaar verbinden. Dat is dè drijfveer van Aart. In een lange loopbaan door diverse overheden heeft hij daarbij ervaring opgedaan over de do’s en don’ts. Van oudsher gebruikte Aart social mediamonitoring hiervoor als basis. Maar daar zie je vaak alleen de uitersten. Je moet dus ook de mening van ‘het […]

Download (gratis) tips over creatief schrijven

Als je al jaren (professioneel) schrijft, weet je echt wel hoe je het een en ander krachtig en beeldend op papier moet krijgen. Toch loop je weleens vast en is de inspiratie soms ver te zoeken. Met deze 5 tips van trainer Cathelijn Schilder krijg je weer plezier in schrijven.

PDF met tips die je op de website van De Redactie kunt downloaden

We maken je er op attent dat de door jouw verstrekte persoonsgegevens zoals naam en e-mailadres worden opgenomen in ons gegevensbestand. Voor meer informatie verwijzen we je naar ons Privacybeleid.

 

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×