1
1

Factor P: Burgerparticipatie

Tijdens Factor P: Burgerparticipatie leer je van trainer Aart Paardekooper niet alleen activisten en critici aan te trekken, maar ook mensen die hun leven leiden en af en toe met de overheid te maken (willen) hebben. Na de training is burgerparticipatie in jullie communicatie-aanpak verweven, voordat het een verplicht nummer dreigt te worden.

Beschrijving

De training Factor P: Burgerparticipatie

Veel mensen voelen zich geen burger, maar gewoon mens. Daarom leer je tijdens deze training:

  • Dat de bevolking niet bestaat uit één type inwoner, maar uit verschillende segmenten en groepen. Hoe je niet alleen de ‘usual suspects’ aantrekt, maar ook het stille midden.
  • Inschatten van de impact van een nieuw plan of project met behulp van instrumenten als de impactscan en de impacttafel.
  • Hoe je op basis van de impact van een nieuw plan of project een goede participatie-aanpak kan ontwerpen.
  • Kunnen maken & checken van cruciale vragen om inwoners te betrekken.
  • Meerdere participatieaanpakken kennen én hoe je ze in combinatie kan toepassen.
  • Wat de verschillende rollen van communicatie zijn bij participatie.

Kortom: je leert hoe je als communicatieprofessional tijdig adviseert, vóórdat een nieuw plan of nieuwe maatregel al in beton gegoten is en participatie een verplicht nummer lijkt te worden.

Wat kun je verwachten?

We werken met inspirerende voorbeelden én door deelnemers zelf ingebrachte cases. Het programma ziet er als volgt uit:

  • Kennismaking en leerdoelen
  • Ochtend: Kennis- en ervaringsblok met duiding
    • Segmenten van de bevolking
    • Pro’s en contra’s van verschillende participatieaanpakken
    • Instrumenten: welke tools zijn beschikbaar om te komen tot de goede aanpak: impactscan en impacttafel
    • Rollen van communicatie bij participatie
    • Praktijk: Introductie eigen casus
  • Werksessies in groepjes:
    • Uitwerking cases in groepjes en presentatie participatieaanpak
    • Toepassing inzichten uit de ochtend t.b.v. aanpak
    • Hoe maak je van slechte vragen, goede vragen
    • Terugblik op leerdoelen & formuleren vervolgstappen

Na de training kijk je pro-actiever aan tegen participatietrajecten dan daarvoor en adviseer je met meer gezag. Je leert adviseren over:

  • Verschillende manieren van burgerparticipatie, van meeweten tot meedoen;
  • Het betrekken van verschillende typen mensen;
  • De inzet van tools en aanpakken;
  • Het ontwerpen van een concreet burgerparticipatietraject incluis planning en uitvoering;
  • Het verweven van een concreet burgerparticipatietraject in jullie communicatie-aanpak.

Voor wie is de training bedoeld?

Voor communicatieadviseurs, communicatiemedewerkers, coördinatoren van panels en participatieplatforms, bestuurs-communicatieadviseurs en woordvoerders.

Voordelig leren bij De Redactie

Schrijf je je in voor meerdere trainingen, dan leer je nog voordeliger! Wanneer je je aanmeldt voor twee trainingen, of je schrijft je tegelijk in met een vriend of collega, dan ontvang je 5% korting op het totaalbedrag. Schrijf je jezelf of anderen in voor drie of meer trainingen dan levert dat in totaal 8% voordeel op. De korting wordt automatisch toegepast in het winkelmandje op het moment dat je meer trainingen toevoegt. Zo stel je voordelig je eigen leertraject samen.

Extra voordeel voor ZZP-ers

Ben je zelfstandige? Dan krijg je bij De Redactie extra voordeel! ZZP-ers krijgen altijd 5% extra korting op ons hele trainingsaanbod met reductiecode ZZPDEREDACTIE.

Wat je vooraf moet weten

  • Neem een laptop mee naar de training.
  • Er is een maximum van 10 deelnemers.
  • Wist je dat de kosten voor deze training voor zzp-ers nog steeds fiscaal aftrekbaar zijn?
  • Je ontvangt een certificaat van deelname.

Incompany training Factor P: Burgerparticipatie

Deze cursus is ook als incompany training te boeken. Op locatie of online. Een incompany training is maatwerk waar en wanneer jij wilt.

 

  • In overleg
  • Elke gewenste locatie óf online
  • Afhankelijk van de leerdoelen
Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De trainer

Aart_Paardekoper

Aart Paardekooper
Meer over Aart Paardekooper

Bestuur en bevolking blijvend aan elkaar verbinden. Dat is dè drijfveer van Aart. In een lange loopbaan door diverse overheden heeft hij daarbij ervaring opgedaan over de do’s en don’ts. Van oudsher gebruikte Aart social mediamonitoring hiervoor als basis. Maar daar zie je vaak alleen de uitersten. Je moet dus ook de mening van ‘het […]

Download (gratis) tips over creatief schrijven

Als je al jaren (professioneel) schrijft, weet je echt wel hoe je het een en ander krachtig en beeldend op papier moet krijgen. Toch loop je weleens vast en is de inspiratie soms ver te zoeken. Met deze 5 tips van trainer Cathelijn Schilder krijg je weer plezier in schrijven.

PDF met tips die je op de website van De Redactie kunt downloaden

We maken je er op attent dat de door jouw verstrekte persoonsgegevens zoals naam en e-mailadres worden opgenomen in ons gegevensbestand. Voor meer informatie verwijzen we je naar ons Privacybeleid.

 

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×