1
1

Burgerparticipatie

Een burgerparticipatietraject plannen en uitvoeren dat verder gaat dan een verplicht nummer. Dat leer je in de eendaagse training Burgerparticipatie van trainer Aart Paardekoper.

Beschrijving

Training Burgerparticipatie

Tijdens de training Burgerparticipatie leer je dat veel mensen zich geen burger voelen, maar gewoon mens. Je leert:

  • dat de bevolking niet bestaat uit één type inwoner, maar uit verschillende segmenten en groepen
  • hoe je bij participatie niet alleen activisten en critici aantrekt, maar ook mensen kan betrekken die gewoon hun leven leiden en af en toe met de overheid te maken (willen) hebben
  • meerdere participatieaanpakken kennen én hoe je ze in combinatie kan toepassen
  • welke tools je moet plaatsen bij welke aanpak & doel
  • hoe je het proces en de resultaten van participatie kan verweven met jullie communicatie-aanpak.

En je leert hoe je als communicatieprofessional tijdig adviseert, vóórdat een nieuw plan of nieuwe maatregel al in beton gegoten is en participatie een verplicht nummer lijkt te worden.

Wat je kunt na de training

  • adviseren over verschillende manieren van burgerparticipatie, van meeweten tot meedoen;
  • adviseren over het betrekken van verschillende typen mensen;
  • adviseren over de inzet van tools en aanpakken;
  • ontwerpen concreet burgerparticipatietraject incluis planning en uitvoering;
  • verweven van een concreet burgerparticipatietraject in jullie communicatie-aanpak.

Wat je van de training Burgerparticipatie kunt verwachten

Met hulp van de trainer en je collega-deelnemers leer je meerdere participatieaanpakken kennen, zodat je er met gezag over kan adviseren én eraan kan (mee)werken. Hierbij werken we met inspirerende voorbeelden én door deelnemers zelf ingebrachte cases. Het programma ziet er als volgt uit:

  • Kennismaking en leerdoelen
  • Kennis- en ervaringsblok met duiding:
    • Segmenten van de bevolking
    • Pro’s en contra’s van verschillende participatieaanpakken
    • Toepassing participatieaanpakken in de beleids- en bestuurscyclus
    • Verwevenheid communicatie en participatie
    • Rollen: advisering en uitvoering
  • Werksessies in groepjes:
    • Introductie eigen casus
    • Toepassing inzichten uit de ochtend tbv aanpak
    • Presentatie aanpak & verder klimmen
    • Terugblik op leerdoelen & formuleren vervolgstappen

Na de training kijk je pro-actiever aan tegen participatietrajecten dan daarvoor en adviseer je met meer gezag.

Voor wie is de training bedoeld?

  • communicatieadviseurs
  • communicatiemedewerkers
  • coördinatoren van panels en participatieplatforms
  • bestuurs(communicatie)adviseurs
  • woordvoerders

Voordelig leren bij De Redactie

Schrijf je je in voor meerdere trainingen, dan leer je nog voordeliger! Wanneer je je aanmeldt voor twee trainingen, of je schrijft je tegelijk in met een vriend of collega, dan ontvang je 5% korting op het totaalbedrag. Schrijf je jezelf of anderen in voor drie of meer trainingen dan levert dat in totaal 8% voordeel op. De korting wordt automatisch toegepast in het winkelmandje op het moment dat je meer trainingen toevoegt. Zo stel je voordelig je eigen leertraject samen.

Extra voordeel voor ZZP-ers

Ben je zelfstandige? Dan krijg je bij De Redactie extra voordeel! ZZP-ers krijgen altijd 5% extra korting op ons hele trainingsaanbod met reductiecode ZZPDEREDACTIE.

Wat je vooraf moet weten

  • Voorafgaand aan de training kan je een eigen casus aanleveren.
  • Er is een maximum van 10 deelnemers.
  • Wist je dat de kosten voor deze training in sommige gevallen fiscaal aftrekbaar zijn?
  • Je ontvangt een certificaat van deelname.

Incompany training Burgerparticipatie

Deze cursus is ook als incompany training te boeken. Op locatie of online. Een incompany training is maatwerk waar en wanneer jij wilt.

  • In overleg
  • Elke gewenste locatie óf online
  • Afhankelijk van de leerdoelen
Hidden
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De trainer

Aart_Paardekoper

Aart Paardekooper
Meer over Aart Paardekooper

Bestuur en bevolking blijvend aan elkaar verbinden. Dat is dè drijfveer van Aart. In een lange loopbaan door diverse overheden heeft hij daarbij ervaring opgedaan over de do’s en don’ts. Van oudsher gebruikte Aart social mediamonitoring hiervoor als basis. Maar daar zie je vaak alleen de uitersten. Je moet dus ook de mening van ‘het […]
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 0299 - 65 38 53
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64TRIO 0781 515 858
  • KVK: 36040811
×