Socialmediatip: Pioniersvoordeel met de nieuwe LinkedIn stories

Leestijd: 2 minuten

Het heeft een eeuwigheid geduurd, maar zelfs LinkedIn heeft nu stories. Je weet wel, foto’s en korte video’s die maar 24 uur te bekijken zijn. Op dit moment kun je die alleen publiceren met je persoonlijke LinkedInprofiel. Bedrijfspagina’s kunnen het nog niet. Het is allemaal ook wat meer basic dan op Instagram. Desondanks is het natuurlijk een mooie manier om jezelf of je organisatie wat informeler in het zonnetje te zetten.

 

Voorbeeld van LinkedIn Stories.
Bron: LinkedIn

Veel mensen kijken de kat uit de boom

Zoals altijd met iets nieuws, gaan mensen eerst zitten afwachten en kijken wat anderen doen. Ik heb best een groot LinkedIn-netwerk, maar slechts een handjevol connecties is al bezig met stories. En dat zijn dan ook nog eens grotendeels socialmediaspecialisten zoals ik. Er is tijdelijk dus heel veel ruimte om op te vallen. Mobiliseer je medewerkers, want die heb je nodig, of laat zien waar je als freelancer mee bezig bent. Pak je pioniersvoordeel. Nu!

De basis van LinkedIn Stories

LinkedIn Stories lijkt veel op stories van Instagram. Je uploadt afbeeldingen en/of video’s, bewerkt je story met tekst en/of stickers, slaat deze op en vervolgens wordt het bovenin je account uitgelicht. Net zoals in Instagram Stories kun je bijhouden hoe vaak je verhaal wordt bekeken en door wie. Na 24 uur wordt je verhaal automatisch verwijderd van LinkedIn.

 

Voorbeeld hoe een verhaal wordt gedeeld op LinkedIn.
Bron: LinkedIn

Waarom stories op LinkedIn?

Op een menselijke manier je professionele kant laten zien. Dat is één van de redenen waarom LinkedIn ook kiest voor stories. Daarnaast kun je op een meer creatieve manier je dagelijkse activiteiten op je werk delen en zo op een laagdrempelige manier contact zoeken met je netwerk, beredeneert het platform.

De insteek is persoonlijke content delen met de focus op zakelijk. Aan welke content moet je dan denken? Nou bijvoorbeeld:

  • Foto’s van een project waar je mee bezig bent.
  • Een video van jou terwijl je werkt aan een opdracht.
  • Achter de schermen: teammeeting, zakelijke lunch, brainstorm, etc.
  • Handige tips uit jouw werkveld.
  • Belangrijk nieuws over jouw bedrijf.
  • Mijlpaal die je hebt bereikt.

Zo plaats je een story

Ga naar LinkedIn en klik op je profielfoto met het plusteken. Zo kom je in de ‘Stories camera’. Je kunt nu een foto of video maken of bewaarde afbeeldingen en video’s selecteren links onderin het scherm. Nadat je je selectie hebt gemaakt, kun je eventueel tekst en stickers toevoegen. Voor LinkedIn geldt dat je video maximaal 20 seconden duurt.

Klaar met je story? Dan kun je ‘m delen met de knop ‘Verhaal delen’. Goed om te weten is dat al je connecties en volgers je verhaal zien. Zij kunnen je verhaal ook met iedereen op of buiten LinkedIn delen.

Meer leren over social media?

Paulus Veltman helpt mensen, bedrijven en organisaties om hun doelen te bereiken met behulp van internet en online media. Hij is een veelgevraagd spreker, trainer en adviseur. Bij De Redactie geeft hij ook trainingen. Tijdens de training Social media: trends en praktijk op 28 augustus leer je bijvoorbeeld content creëren die de doelgroep aanspreekt én interactie uitlokt. Beleef met vakgenoten een bijzondere dag tijdens onze Summerschool >

Meer leren van socialmedia-expert Paulus?

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×