AB test met Mailchimp

Leestijd: 2 minuten
training-mailchimp-nieuwsbrieven-maken

Verstuur je nieuwsbrieven via Mailchimp en wil je graag de conversie verbeteren zoals meer clicks of meer lezers? Met een AB test kun je onderzoeken welke variabelen verschil maken bij je publiek.

Zo werkt een AB test in Mailchimp

Mailchimp maakt het mogelijk meerdere varianten (tot wel 3 versies) van je nieuwsbrief te maken. Zo kun je testen met verschillende onderwerpregels, verzendtijden en verschil in content. Kies bij het aanmaken van een nieuwe campagne voor A/B Testing Campaign. Geef aan hoe groot de testgroep is en begin met invullen. Mailchimp test voor jou welke variant het meeste interactie oplevert en stuurt de winnende nieuwsbrief naar de rest van de maillijst.

 

Hoe selecteert Mailchimp een winnaar?

  • Click rate; de nieuwsbrief met de meeste clicks
  • Open rate; de best geopende nieuwsbrief
  • Total revenue; je meet hoeveel omzet de nieuwsbrieven hebben opgebracht (alleen mogelijk met een webshopkoppeling)
  • Manual selection; je kiest zelf op basis van het rapport van Mailchimp welke nieuwsbrief gewonnen heeft

In dit artikel bespreken we de eerste twee opties.

 

Test 1 | Onderwerpregel

Een slechte titel van je nieuwsbrief kan je klanten kosten. Een goede titel vergroot de kans dat de bezoeker verder leest en meer van je wil weten. Met AB testen probeer je verschillende onderwerpregels uit. Je verstuurt bijvoorbeeld naar 10% van de abonnees titel A en naar de 10% van de abonnees titel B. Mailchimp meet welke nieuwsbrief het best geopend wordt en stuurt na 4 uur de winnende nieuwsbrief naar het resterende aantal abonnees.

Test 2 | Afzender

Je kunt ook testen of nieuwsbrieflezers reageren op de naam van de afzender. Mail je uit naam van het bedrijf of maak je het persoonlijker door je eigen naam of de naam van een medewerker neer te zetten? Als je doelgroep grotendeels uit vrouwen bestaat, kun je er ook voor kiezen uit naam van een vrouw te mailen. Zo zijn er nog veel meer varianten te bedenken.

 

Test 3 | Content

Welke inhoud levert het meeste op? Dat ga je hier onderzoeken. Je kunt testen op basis van content, maar ook op basis van design. Stel de optie ‘By click rate’ in zodat Mailchimp de winnende nieuwsbrief bepaalt op basis van het aantal clicks. Let wel op: twee compleet verschillende nieuwsbrieven versturen heeft geen zin. Houd de verschillen klein.

Voorbeeld: In nieuwsbrief A plaats je een GIF-je en in nieuwsbrief B een stilstaand beeld.

Voorbeeld: Je schrijft een uitgebreide introductie voor nieuwsbrief A en in nieuwsbrief B schrijf je een introductie van twee zinnen voordat je een call to action button plaatst.

 

Test 4 | Verzendtijd

Het tijdstip wanneer je de nieuwsbrief verstuurt, is een bepalende factor hoe goed de mailing wordt geopend. Opent jouw doelgroep de mail tijdens kantooruren, ‘s ochtends vroeg of juist laat op de avond? Het is zinvol om dit uit te zoeken. Zo heb je meer kans dat de nieuwsbrief geopend wordt en dat je niet bedolven raakt door de andere mailings van concurrenten. Anders dan eerder genoemde tests, voer je deze AB test uit met 100% van de abonnees.

 

Training Nieuwsbrieven schrijven en opmaken

Iedere week is het weer een hele klus om een nieuwsbrief in elkaar te zetten. Kan dat niet leuker? Sneller? Beter? Professioneler? Ja natuurlijk, dat kan. In de ééndaagse training Nieuwsbrieven schrijven en opmaken leer je hoe je eenvoudiger en met vertrouwen een aantrekkelijke en overtuigende nieuwsbrief schrijft. En hoe je die vervolgens met MailChimp in elkaar zet. Want inhoud mag dan belangrijk zijn… het oog wil ook wat.

×
Direct contactBel me terug





  • De Redactie
  • Gooische Kaai 15
  • 1141TV Monnickendam

  • info@deredactie.nl
  • 0299 - 65 38 53
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64TRIO 0781 515 858
  • KVK: 36040811
×