u bent hier: Home > Nieuws > trainingsnieuws > Tips van de docent > Tekst op social media vaak ondergeschoven kindje

Tips van de docent: Tekst op social media vaak ondergeschoven kindje

GEPLAATST OP: 18 november 2019

Van korte video’s tot grappige gifjes: bijna elke post op social media bevat visuele content. Socialmedia-expert Paulus Veltman merkt dat tekst hierdoor minder aandacht krijgt dan het verdient. ‘Met een goede tekst kun je veel betere resultaten bereiken dan enkel inzetten op visuele content. Je krijgt meer reacties (engagement) op je post en meer kliks naar je website.’

Veltman geeft op Het Taalcongres 2020 de workshop Beter schrijven voor social media waar je praktische handvatten krijgt om socialmediateksten (veel) effectiever te maken. Een interactieve workshop met oefeningen, concrete praktijkvoorbeelden en tips die bruikbaar zijn voor alle socialmediakanalen.

 

De twee schrijfformules

In het eerste deel van de workshop ga je aan de slag met twee schrijfformules. ‘Je leert een update zo opbouwen dat mensen sneller en vaker doorklikken naar jouw webpagina’, schetst Veltman wanneer we hem bellen. Hoe voeg je met tekst meer waarde toe aan een plaatje of link? Ook daar geeft hij antwoord op. Neem Facebook bijvoorbeeld. Als je een link naar de website plaatst, laat Facebook automatisch een plaatje, kop en tekst zien. Veel mensen plaatsen dezelfde tekst nog een keer in het berichtveld waardoor je twee keer hetzelfde leest. ‘Zonde!’, zegt Veltman. ‘Voeg je hier een extra prikkel toe, dan is de kans groter dat mensen verder klikken.’

 

Online dialoog

Na een korte quiz, gaat Veltman dieper in op de online dialoog. ‘Dit onderdeel gaat over engagement. Hoe kom je in gesprek met mensen en hoe reageer je het best op een leuk compliment of mopperend commentaar? Daar gaan we het over hebben.’ Wil je ook beter leren schrijven voor social media? Meld je snel aan voor Het Taalcongres en ontvang Super early bird korting! Neem vooral ook een kijkje bij de andere workshops. Het volledige programma wordt later bekend gemaakt.

 

Over de trainer

Paulus Veltman is socialmedia-enthousiast vanaf het allereerste begin. Hij heeft twaalf jaar ervaring als trainer op het gebied van social media, contentmarketing en storytelling. Daarnaast helpt hij bedrijven met hun online strategie en is hij een veelgevraagd spreker op congressen en evenementen. Paulus blogt voor Marketingfacts en is actief lid van de Professional Speakers Association Holland. Lees meer over de workshop Beter leren schrijven voor social media >