u bent hier: Home > Nieuws > Tips en trucs > Pitchen met de Plakfactor: 3 tips

Tips en trucs: Pitchen met de Plakfactor: 3 tips

GEPLAATST OP: 31 juli 2017

Hoe komt het dat onware ideeën of geruchten, broodje-aap-verhalen en complottheorieën zo lang blijven rondzingen? Zoals de zedenzaak in 1987 in Oude Pekela. Daar zouden vijftig kinderen door clowns seksueel zijn misbruikt. Of de bewering: wij gebruiken slechts tien procent van onze hersenen. Of: van veel koffie drinken droog je uit.

Daar waren de broers Dan en Chip Heath, auteurs van De Plakfactor, ook reuze benieuwd naar. Zij zagen dat deze fabels vrijwel allemaal appelleren aan het onverwachte. De broers Heath zochten echter naar een creatieve sleutel: ze wilden juist het tegenovergestelde van onzinverhalen: zorgen dat goede ideeën beklijven. En ontdekten: ideeën beklijven als ze levendige, concrete beelden verschaffen, die aanhaken bij een emotie. Niet simpel opgedist, maar met spanning verteld. Dat is in een notendop de story van de gebroeders Heath.

Docent Karel Witteveen: ‘In mijn eendaagse training Pitchen met de Plakfactor gaan we deze story uiteenrafelen in hun 6 succesfactoren. We gaan op zoek naar jouw specifieke idee. Daarbij gebruik ik mijn expertise als creatief denk- en taaltrainer en ontwikkelaar. Dat idee begint bij de taal die je gebruikt, en eindigt bij de houding waarmee je het verhaal presenteert.’

De Plakfactor staat voor een originele en verhalende presentatie. Je leert jouw kernboodschap verpakken in een sprekend verhaal. Een verhaal dat het publiek prikkelt tot nieuwsgierigheid, enthousiasme en aanzet tot actie. Van Karel krijg je alvast 3 tips om je informatie tot verhaal te verwerken:

  1. Schrijf alles op over je onderwerp

Dit is de techniek van het freewriten; het onbelemmerd schrijven zonder oordeel te hebben over de inhoud.

  1. Zoek in deze tekst de kernboodschap

Laat een ander bepalen waar de kracht van je tekst ligt. Dit vormt al de contouren van de kernboodschap en het verhaal.

  1. Bouw de kernboodschap uit tot een sterk verhalende pitch

Geef de kernboodschap handen en voeten door de vijf storyelementen – 1) idee; 2) obstakel; 3) crisis; 4) oplossing en 5) resultaat- uit te werken.

In de Summerschool Pitchen met de Plakfactor op 31 augustus leer je jouw kernboodschap verpakken in een sprekend verhaal. Een verhaal dat het publiek prikkelt tot nieuwsgierigheid, enthousiasme en aanzet tot actie. Wil je het plakkend pitchen in 1 dag onder de knie krijgen? Volg dan de enerverende Summerschool Pitchen met de Plakfactor als sluitstuk op je zomergevoel!