Ministerie IenW enthousiast over incompany training De kracht van het beeld

Leestijd: 2 minuten

Trainer Wim Honders gaf in 2019 vier incompany trainingen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. We vroegen opdrachtgever Sander de Bruin hoe de cursisten de incompany training ‘De kracht van het beeld’ hebben ervaren en wat ze hebben geleerd over abstracte begrippen visualiseren, beeldkeuzes beargumenteren en het maken van een beeldbeleid. Wim Honders geeft ook zijn kijk op een geslaagde incompany training bij het ministerie.

 

Cursisten bepalen tijdens de training De Kracht van het Beeld de dominantie van het rechter- of linkeroog. Foto: Wim Honders

Het bewustzijn van beeld vergroten

Aanvankelijk was het de bedoeling de training alleen te organiseren voor de collega’s van team social en team beeldcommunicatie. ‘Toen Michiel de Zwart (red. trainingsadviseur) mij attendeerde dat de training ook incompany gegeven kon worden gaf dat de mogelijkheid om de training voor meer collega’s te organiseren’, vertelt De Bruin. ‘Iedereen hier binnen de afdeling krijgt min of meer met beeld te maken, denk hierbij aan persberichten, powerpoints, social media posts, mediabanken etc. Het doel was onder andere om het bewustzijn van beeld te vergroten.’

‘Met zo’n doel en zo’n uitgebreid pakket aan media is kennis over universele beeldwetten cruciaal’, vult docent Honders aan. ‘Wetten die zowel online gelden als offline. Tijdens de training analyseerden we beelden die het ministerie gebruikt bij hun communicatie (zowel sterke als minder geslaagde beelden) om daarmee te komen tot een krachtiger beeldbeleid. Sander en ik hebben in nauw overleg de leerdoelen vastgesteld. Medewerkers hadden sterke behoefte aan criteria waarmee ze kunnen bepalen welk beeld het beste werkt. Doel van de training is dan ook om je beelden niet zozeer te kiezen op gevoel, maar om je keuzes te beargumenteren en anderen van die keuze te overtuigen. Denk aan collega’s, maar ook externen, zoals opdrachtnemers, die je met argumenten in het vervolg beter kunt aansturen.’

Abstracte begrippen weergeven in beeld

Klimaatadaptatie, circulaire economie: bij het ministerie werken ze veel met abstracte termen. Hoe geef je dit het beste weer in beeld? ‘Inmiddels heeft bijna de hele afdeling de training gevolgd: speechschrijvers, onderzoekers, communicatie-adviseurs en woordvoerders’, somt De Bruin op. ‘De training heeft er ook voor gezorgd dat we inmiddels bij onze nieuwe nieuwssite goed naar de beeldbank gaan kijken en we samen met trainer Wim nieuwe beeldrichtlijnen gaan opstellen. Wim was zeer kundig, enthousiast en toegankelijk en werkt met leuke actuele voorbeelden. Ook de opdrachten en oefeningen vielen goed in de smaak.’

Een belangrijke succesfactor voor Wim Honders was de transparantie waarmee ze het beeldbeleid van het ministerie als het ware hebben ‘ontleed’. ‘Zoiets doe je echt samen: als team en als coach. De openheid die ik bij werkelijk elke groep cursisten heb ervaren leverde enorm leuke en inspirerende discussies op waarmee we gezamenlijk cruciale stappen hebben gezet richting een sterker beeldbeleid.’

Incompany trainingen

Een incompany training is scholing op maat voor je team, afdeling of redactie. Bij coaching (on the job) krijg je een-op-een sessies, toegespitst op persoonlijke vraagstukken. Je kunt ons volledige aanbod cursussen, workshops en trainingen als incompany training of coachingstraject boeken.

Bekijk hier het volledige aanbod  trainingen >>

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×