u bent hier: Home > Nieuws > trainingsnieuws > Incompanytraining > Humanistisch Verbond over de cursus De kracht van het beeld

Incompanytraining: Humanistisch Verbond over de cursus De kracht van het beeld

GEPLAATST OP: 6 januari 2017

Roeland Ensie en John Min van het Humanistisch Verbond volgden in mei bij docent Wim Honders de cursus De kracht van het beeld. Wij stelden hen wat vragen:

Wat zijn jullie functies?

Roeland: Mijn functie is beeldredacteur.

John: Ik ben Crossmediaal eindredacteur.

Wat zijn jullie verantwoordelijkheden?

Roeland: Ik ben verantwoordelijk voor de beelden in het blad en de digitale en geprinte uitingen van het Humanistisch Verbond. Daarnaast schrijf ik ook voor het ledenblad. Zie verder antwoord John.

John: Dat betekent de redactie van het blad Human, een ledenblad dat naar 13.000 leden gaat. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor de website: tekst en beeldredactie samen met Roeland.

Wat zijn in jullie functies de grootste uitdagingen?

Roeland: Het vinden van goed passend, verrassend beeld zonder in metaforen of clichés te vervallen. Het inrichten van een goed functionerende en optimale beeldbank. Het opzetten van een goed fotografen en vormgevers netwerk. Daarbij: hoe brief je een fotograaf zodanig dat het gewenste resultaat wordt bereikt. Verder de theoretische kant: bepalen van bladvulling, goede uitsnedes, licht en kleurgebruik. Wanneer zwart/wit goed werkt etc. Ook het gebruik van infographics als beeld, hier valt nog veel over te leren.

John: Hoe vermijd je clichébeelden? Dat vind ik toch nog vaak lastig. Beeld met twist, een beeld dat je verrast. Zelf herken ik ze vaak wel, maar hoe verzin je het zelf of in het team waarin je werkt? Dat valt nog niet mee. Als eindredacteur van het Magazine worstelen we vaak met verhouding tussen tekst en beeld, bladritme en ook weer verrassing in het beeld. Bijvoorbeeld op de cover. Hoe springt een cover eruit. Welke technieken? In toenemende mate willen we ook infographics gebruiken om wat complexere achtergronden uit te leggen. Hoe je dat goed kan (zonder dat het je duizenden euro’s kost) vind ik ook wel een uitdaging.

Waarom was de cursus voor jullie relevant?

We werken allebei met beeld en hadden behoefte aan verdieping. Ook omdat bij gesprekken met andere redacteuren smaak een belangrijke rol speelt. We wilden graag meer theorie om beter te kunnen kiezen en die keuze ook op overtuigende wijzen aan collega’s kunnen uitleggen. Naast de theorie (standpunt, compositie, gulden snede, onderwerpkeuze, sociale distantie, kleur/zwart-wit) zijn we ook praktisch aan de slag gegaan. De brainstormtechniek van Wim was erg nuttig.

Wat is het belangrijkste dat jullie geleerd hebben?

Roeland: Naast een aantal theoretische onderbouwingen heeft Wim vooral veel van zijn expertise overgebracht met betrekking tot; hoe te kijken naar beeld. Waarom sommige dingen juist wel en andere niet goed werken. Het mindmappen met gebruik van werkwoorden is een eyeopener. Verder inzage in bladritme en gebruik van zwart en wit.

John: Ik vind de brainstormtechniek van Wim Honders geweldig. Het levert veel meer verrassend beeld op, merken we nu al. En belangrijker, het kan ook een manier zijn om redacteuren beter te betrekken bij de keuzen van het beeld en een beeldbeleid. Uit de bladritmescan bleek dat het ritme van het blad veel beter kan en ook de verhouding beeld en tekst veel beter kan.

Staan er de komende tijd nog interessante projecten op stapel?

We hebben net een beeldnummer gemaakt van het Magazine Human. Dat is geëvalueerd en daaruit kunnen we, samen met de lessen uit de cursus, weer meer verder om de volgende nummers beter te maken.

Wat vonden jullie van de docent?

Roeland: Wim is een uitermate enthousiasmerende docent. Hij creëert snel een persoonlijk contact met de cursisten wat erg goed werkt. Zo wordt de aandacht door iedereen de hele avond goed vastgehouden. Hij is energiek, sprankelend en zeer deskundig en daarnaast  een heel sympathieke man. We hebben veel van hem geleerd.

John: Wim is een enorme bevlogen, ervaren en getalenteerde docent. Hij had prachtige voorbeelden en tips. Heel motiverend en dat gaf veel energie.

De kracht van het beeld wordt meerdere keren per jaar gegeven, schrijf je in en doe mee.