Zakelijk bloggen | Tip 4: De ideale lengte van een blogartikel

Leestijd: 2 minuten

Door: Dominique de Groot

Je hebt een inspirerend onderwerp bedacht. Check. Je hebt een unieke invalshoek gekozen. Check. Hoeveel woorden ga je aan dat onderwerp besteden? Wat is de ideale lengte van een blogartikel? Dat lees je hier.

 

Het minimum

Zoekmachines hebben een duidelijke voorkeur voor lange teksten omdat ze de kans groter achten dat de lezer waardevolle informatie aantreft op jouw webpagina. Google houdt een minimum van 300 woorden aan. Blogartikelen met minder woorden tellen niet mee in de zoekresultaten.

‘Googlebot is verantwoordelijk voor het indexeren van jouw website. Die bot kijkt hierbij naar ieder woord, iedere zin en elk stukje informatie. Maar ook naar de titel, kopjes, metadata en afbeeldingen’, schrijft Jose van Genderen op webnl.nl. ‘En hoe meer je hier van hebt, hoe meer er wordt geïndexeerd, waardoor Google jouw content beter laat matchen met zoekresultaten.’

 

 

Een gemiddelde blogpost

Wist je dat blogs door de jaren heen steeds langer zijn geworden? In 2014 telde een gemiddeld blogartikel 808 woorden, in 2018 steeg dat aantal naar 1151 woorden (bron: Orbit Media). Volgens Saskia de Laat van writeaholic.nl is dat niet zo gek. ‘Je hebt nou eenmaal flink wat woorden nodig om een waardevol artikel te schrijven.’

Wat je aandacht geeft, groeit. (bron tabel: Orbit Media)

 

Een blogartikel tussen de 2250 en 3000 woorden zorgt voor het meeste organische verkeer via Google, zeggen Yoast en Hubspot. Ze noemen dit hun sweet spot. Backlinko, een strategie- en trainingsbureau, kwam juist tot de conclusie dat artikelen tussen de 1800 en 2000 woorden gemiddeld hoger scoren in zoekmachines. Dat zijn nogal uiteenlopende cijfers, dus er moet meer aan de hand zijn.

 

Verplaats je in de lezer

Met een artikel van 2000 woorden maak je Google happy, maar wacht jouw doelgroep eigenlijk wel op een uitgebreid verhaal? Lezers die je bereikt via een nieuwsbrief of social media zijn misschien wel meer geïnteresseerd in een korte update of 5 to-the-point tips.

‘De vorm waarin je je blog giet, is ook van invloed’, schrijft Saskia de Laat in haar blog. Je hebt waarschijnlijk minder woorden nodig om in een column tot de essentie van het verhaal te komen dan wanneer je een stappenplan schrijft. Daar komt bij dat niet elk onderwerp interessant genoeg is voor een lang artikel. ‘(…) wie kan zijn aandacht houden bij een blogpost van 3000 woorden over gieters, computermuizen of fietshelmen?’, vraagt Van Gemeren zich af.

Het is dus van belang je te verplaatsen in de lezer en zelf onderzoek te doen. Bekijk bijvoorbeeld welke van je blogs goed gelezen worden en welke het best scoren in Google. Hoeveel woorden heb je toen in je blog gebruikt?

 

De ideale lengte is…

Een exact aantal woorden noemen is lastig. Belangrijk is dat je waardevolle content deelt en in je artikel antwoordt geeft op de achterliggende (zoek)vraag van de lezer. Toch een aantal cijfers:

  • Voor zoekmachines geldt een minimum van 300 woorden
  • Vanaf 1000 woorden wordt een artikel als verdiepend gezien en dan is je blog nog waardevoller
  • Houd een maximum van 3000 woorden aan

 

Bekijk ook deze tips

Tip 1 | Gebruik online tools voor bloginspiratie

Tip 2 | Maak een effectieve contentkalender

Tip 3 | Unieke content – kan je nog wel uniek zijn?

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×