Zakelijk bloggen | Maak je content uniek

Leestijd: 3 minuten
Bureaublad met een toetsenbord, muis en notitieboek.

Heb ik nog wel wat te melden? Bedenk een onderwerp en honderd misschien wel duizend anderen hebben hier al over geschreven. Kan jij daar nog iets aan toevoegen? Het antwoord is ja! Er zijn veel verschillende manieren om een tekst eigen te maken. Bijvoorbeeld door je persoonlijke ervaring of jouw kijk op een bepaalde gebeurtenis te delen.

Maak je content eigen

Schrijftrainer Merel Roze deelde in 2019 al een belangrijke schrijftip: maak je eigen content en maak je content eigen.

‘Je kunt je beter onderscheiden voor een specifieke groep dan (wéér) kopieergedrag vertonen voor de massa’, vertelt ze. Maak een goed plan: wie wil je het komend jaar nou echt bereiken, en waarom – en met welke content. ‘Lezers verlangen naar creatieve online teksten en andere soorten content, die eigen en origineel zijn, met inhoud waar ze iets aan hebben. Personalisatie is daarbij een interessante trend. Ook daarbij geldt: durf te kiezen. Houd het klein en overzichtelijk, kijk wat het doet en bouw vanuit daar verder.’

Verzamelen en presenteren

De manier waarop je informatie verzamelt voor een artikel is ook onderscheidend. Ga maar na. De invalshoek die je kiest voor je artikel, de mensen die je interviewt, de cijfers die je verzamelt, hoe je de alinea’s samenstelt; het is een keuze vanuit jou en niet van een ander. Ook met de presentatie van content kun je je onderscheiden zoals een herkenbare eigen schrijfstijl, opvallende beeldkeuze of quotes die vragen oproepen. Zo zijn er nog vele andere manieren om je eigen draai te geven aan content. Als je er zo over nadenkt, wat past dan bij jou?

Online tools die je helpen bij het kiezen van een onderwerp

Een goed onderwerp kiezen wat je klant interesseert, verder helpt of inspireert kan lastig zijn. Voor de momenten dat je even geen inspiratie hebt, zijn er online tools die je op weg kunnen helpen.

Answer the public

De tool van Answer the public geeft je inzicht in het soort vragen dat mensen aan zoekmachines gesteld hebben over een bepaald onderwerp. Deze informatie kan je heel handig gebruiken in je blogpost door letterlijk de vragen te beantwoorden die lezers eerder gesteld hebben. Tip: De website is Engelstalig maar je kunt gewoon zoeken op Nederlands.

Hubspot

Het beginscherm is niet zo spannend. Je typt 1 tot 5 zoekwoorden in het zoekvenster en je krijgt 5 algemene blogideeën. Wat dan wel? In ruil voor het achterlaten van je gegevens, kun je bij Hubspot 250 blogideeën downloaden die gelinkt zijn aan je zoekopdracht. Kom maar op met die inspiratie.

Buzzsumo

Interessante tool voor Engelstalige teksten. In het tabblad ‘Top Content’ kun je zoeken naar content gespecificeerd op een keyword en zien welke blogposts of websites het beste scoren. Ook kun je zien wat voor effect de content heeft op Facebook, Twitter en Pinterest.

BuzzSumo kan je ook heel goed gebruiken voor het vinden van influencers. Interessant voor je netwerk en voor het delen van je blogposts. Ga naar het tabblad Influencers,  type je zoekwoord in het zoekvenster en kies in de linkerkolom een locatie (bijvoorbeeld Amsterdam). Als je op enter drukt, dan krijg je een overzicht van relevante influencers.

 

Google Trends

Google Trends laat trending zoekopdrachten binnen Google zien. Deze tool kun je gebruiken om de nieuwste trends binnen je industrie of bedrijfstak te onderzoeken. De basis van Google Trends is simpel. Voer in de zoekbalk de zoekterm in waar je de statistieken voor wilt opzoeken en selecteer rechts bovenin het scherm een locatie (standaard Nederlands). Druk op enter en de statistieken verschijnen in beeld.

 

Zo zijn er nog veel meer tools die je kunnen helpen inspirerende blogs te bedenken. Toch vindt schrijftrainer en tekstschrijver Merel Roze een waarschuwing wel op zijn plaats. ‘Heel nuttig, die inspiratie via deze tools, maar vergeet niet dat je al snel gaat kopiëren (of eindeloos lang gaat surfen). Nóg inspirerender voor je lezer is het natuurlijk om origineel te zijn, en zelf interessante inhoud te maken.’

Plan vooruit met een contentkalender

Post relevante content op het juiste moment. Een contentkalender is een handig hulpmiddel om vooruit te plannen en regelmatig een blog te posten. Je leest hier 5 tips voor een effectieve contentkalender.

De ideale lengte van een blog

Je hebt een inspirerend onderwerp bedacht. Check. Je hebt een unieke invalshoek gekozen. Check. Hoeveel woorden ga je aan dat onderwerp besteden? Wat is de ideale lengte van een blogartikel? Jawel, daar schreven we ook een blog over!

Bekijk ook deze schrijftips

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×