u bent hier: Home > Nieuws > Tips en trucs > 5 valkuilen bij conversiegerichte teksten

Tips en trucs: 5 valkuilen bij conversiegerichte teksten

GEPLAATST OP: 8 februari 2019

Je haalt wel bezoek naar je website, maar doen ze ook wat jij wilt? Je schrijft goede content voor je website en digitale nieuwsbrief, maar haal je ook conversies uit die content? In de training Conversiegericht schrijven leer je van docent Etienne Donicie hoe je beproefde technieken inzet om jouw conversiedoelen te halen.

Etienne geeft je alvast een aantal valkuilen die je echt wilt vermijden bij het schrijven van conversiegerichte teksten. Zoals:

Niet nadenken over jouw conversiedoel

Als je zelf niet weet wat je wilt dat je lezer gaat doen, hoe overtuig je iemand dan? Let er op dat conversie niet synoniem is aan ‘verkopen’. Iemand laten deelnemen aan een sportdag, een brochure downloaden, abonneren op jouw nieuwsbrief: bepaal eerst jouw doel.

Je doelgroep niet kennen

Niet iedereen is gevoelig voor dezelfde argumentatie en als je voorbeelden of metaforen in je teksten gebruikt, dan moeten die wel aansluiten bij de belevingswereld van jouw lezer. Als je niet weet voor wie je schrijft, dan is het lastig overtuigen.

Beeld vergeten

Tekst is belangrijk, beeld daarom niet minder. Uit eyetracking onderzoek weten we dat ‘text rules on the screen’, maar het kijkgedrag verandert. Leer de juiste balans tussen tekst en beeld en hoe je beeld in kunt zetten om de conversie te verhogen.

Cialdini’s principes niet inzetten

Hij heeft er een aantal jaar terug al 6 bedacht die ik veel gebruik en in 2016 kwam daar een zevende principe bij: Unity. Het creëren van een familiegevoel kan ook helpen bij het overtuigen en converteren. Bekijk hier de 7 beïnvloedingsprincipes.

Een goede call-to-action vergeten

Seth Godin schreef het al jaren terug in zijn boek The Big Red Fez: we zijn allemaal op zoek naar een banaan op de pagina. Met andere woorden: we zoeken naar de plek waar we óf verder kunnen gaan óf de conversie aan kunnen gaan.

Wil je de conversie op jouw website, nieuwsbrief of ander online kanaal ook verhogen? Schrijf je in voor de training Conversiegericht schrijven.