u bent hier: Home > Nieuws > Overtuig de recruiter: 5 tips voor een ijzersterke motivatiebrief

Overtuig de recruiter: 5 tips voor een ijzersterke motivatiebrief

GEPLAATST OP: 28 juli 2019

Bijna iedere dag stellen we kandidaten voor bij onze opdrachtgevers. We zien steengoede, maar ook wollige, langdradige motivatieteksten voorbij komen. In deze post geven recruiters Sandra de Kruijk en Loes van de Ven 5 tips voor het schrijven van een goede motivatiebrief.

‘Ik wil zo veel mogelijk teksten scannen en dat werkt het prettigst als motivaties kort, bondig en to the point zijn. Laat vooral zien waarom JIJ de meest geschikte kandidaat bent’, tipt Sandra.

1. Voorbereiding is het halve werk

Scan de vacature grondig. Ben jij de juiste persoon voor deze klus? Naar wie is de opdrachtgever op zoek? Onderzoek het bedrijf of instelling en zorg dat je op de hoogte bent van de actuele zaken die in het bedrijf spelen. Laat in je motivatie merken dat je je huiswerk hebt gedaan.

2. Het schaap met de 5 poten

Haak niet af omdat je bang bent dat je niet voldoet aan de gestelde voorwaarden. Het is met name belangrijk dat je voldoet aan de belangrijkste punten. Het is vaak niet erg als je je nog moet ontwikkelen op bepaalde vlakken. Wees hier gewoon eerlijk over.

3. Bel ons!

Onze recruiters weten exact welke kandidaat de opdrachtgever zoekt voor de functie. Neem contact met ons op zodat we je aanvullende informatie kunnen geven over de functie en opdrachtgever.

  • Dat helpt jou en ons om een goede inschatting te maken of deze functie bij je past.
  • Bovendien kan je met de verkregen informatie je motivatie nog scherper en treffender maken.

4. Kort en krachtig

‘Schrijf geen langdradige teksten over wat je allemaal gedaan hebt, want dat zie ik al in je CV’, vertelt Sandra. Opdrachtgevers krijgen vaak 10 of meer sollicitaties naar aanleiding van een vacature of opdracht. De motivatiebrieven en cv’s moeten zij allemaal doorspitten, lezen en beoordelen. Zorg er dus voor dat jouw motivatietekst kort én krachtig is. Een to the point geschreven tekst, niet langer dan 100-150 woorden, maakt veel meer kans om in z’n geheel gelezen te worden dan een motivatie van een hele pagina.

5. Wat heb jij de opdrachtgever te bieden?

Natuurlijk heb je je eigen en zeer persoonlijke motieven waarom je reageert op een vacature. Je kunt lekker dichtbij huis werken of het aantal werkuren is goed te combineren met je overige opdrachten. Maar ja, dat zijn argumenten die voor de opdrachtgever niet tellen. De opdrachtgever wil alleen maar de best geschikte en meest enthousiaste kandidaat voor zijn vacature vinden. Verplaats je bij het schrijven van je motivatie dus in de wensen van de opdrachtgever.

Het is belangrijk dat je goed verwoordt waarom jij de beste kandidaat voor de functie bent. Ga concreet in op de belangrijkste functie-eisen en maak duidelijk dat jij de gevraagde kennis of vaardigheid ‘in huis’ hebt. Laat jouw enthousiasme voor de functie en de opdrachtgever blijken. Ook handig: benoem je persoonlijke en professionele competenties in bulletpoints.

Wil jij ook door ons bemiddeld worden bij één van onze opdrachtgevers?

Schrijf je nu in als kandidaat! Of bent u op zoek naar de juiste kandidaat voor een tijdelijke klus of vast dienstverband? We gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden! Neem contact met ons op via info@deredactie.nl  of tel. 0299 653853.