Zakelijk vloggen

Leestijd: 2 minuten
Zakelijk vloggen

Professioneel vlogger en videotrainer Pelpina Trip geeft de training Zakelijk vloggen. Vloggen is zo’n ding dat iedereen wel zou willen doen, misschien zelfs zou moeten doen, maar waar enige schroom voor bestaat. Niet nodig, vindt Pelpina. Je kunt het bijna niet fout doen. En zeker niet als je haar tips ter harte neemt.

1. Denk aan je kijker

‘De grootste fout die bedrijven maken als ze beginnen met vloggen? Vloggen over zichzelf. Kijk eens naar ons prachtige kantoorgebouw! Moet je zien hoe onze directeur van zaken af weet! Kijk ons eens mooi zijn hier! Niet dat een behind-the-scenes video per definitie fout is. Absoluut niet. Maar als bedrijven niet zichzelf voorop zouden zetten, maar de kijker – dan krijg je hele andere vlogs. Wie wil ik aantrekken met mijn vlogs? En wat leeft er binnen die doelgroep? Zijn er bepaalde vragen of problemen in mijn doelgroep die veel terug komen en kan ik daar met een vlog op inspelen? Kortom: wat zou mijn kijker willen zien?’

2. Houd het simpel

Het is nog nooit zo makkelijk geweest om zelf videootjes te maken. Maar wat maakt nou dat de ene video er professioneel uitziet en de andere video niet? Dat zit ‘m volgens Pelpina in 3 dingen:
audio, licht, en de video edit. ‘Tijdens de training ‘vloggen’ voor de Redactie geef ik je hier uitgebreid hands-on tips over en doen we een aantal oefeningen hierin. Ik laat je ook zien hoe je met gratis of goedkope software je vlog kunt editen. Hoofdregel hierbij is: simpel is goed. Ook al biedt je edit software 380 leuke filters en 98 toffe overgangen, betekent niet dat je ze ook allemaal in je vlog hoeft te gebruiken. Sterker nog: het liefst helemaal niet. Met editen geldt meestal: hoe cleaner, hoe professioneler!

3. Kom zelf in beeld

Het eerste waar wij mensen op letten als we een videootje kijken? Ja, de lengte. En ook de thumbnail. Maar… wat is het eerste waar we allemaal voor scannen? Gezichten! Wij kijken allemaal naar gezichten. En dat is dus juist wat video zo krachtig maakt. In de training laat ik je niet alleen ervaren hoe je jezelf op de juiste manier kunt opnemen (framing en belichting), maar ook hoe je krachtiger over kunt komen voor de camera. Hoe je gewoon jezelf kunt zijn, en je verhaal kunt doen zonder zweetdruppels op je voorhoofd.’

Uiteindelijk gaat het erom dat jouw boodschap, of die van het bedrijf waar je voor werkt, goed overkomt. ‘En dat gaat meestal beter als je gewoon je ding kunt doen, zonder uitgebreide tongbrekende woord-voor-woord scripts. Maar gewoon, een videootje waarin je iets laat zien waar je kijker wat aan heeft. Eigenlijk een soort blogje, maar dan in videovorm. O ja, een vlog!’

Je leert veel meer over (zakelijk) vloggen in de praktische 1-daagse training van Pelpina. Doe mee en schrijf je in! 

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×