u bent hier: Home > Nieuws > De essentie van je merk

De essentie van je merk

GEPLAATST OP: 28 oktober 2019

Waar gaat het verhaal van je organisatie precies over? Welke woorden, beelden of geluiden gebruik je om duidelijk te communiceren naar de doelgroep? Op Het Taalcongres 2020 leert branded content expert Esther Mutsaers de essentie van je merk scherp te stellen.

 

Vraag 5 wasmachinemerken wie de beste wasmachines verkoopt en ze roepen allemaal: ‘Dat ben ik!’ Er is dus meer voor nodig om de klant over de streep te trekken. Zo doet Coolblue alles voor een glimlach en is BCC dé electronicaheld met oplossingen die het leven thuis leuker, makkelijker en slimmer maken.

 

Laat het hart van je merk spreken

Als je het hebt over hoe je de kernwaarden van je organisatie uitdraagt, dan zijn er verschillende manieren om dat te doen. Maar om het hart van je ‘merk’ te laten spreken, hoe je je verhaal vertelt, welk effect het heeft op de doelgroep, is eigenlijk het belangrijkste. Welk gevoel laat je achter? Is dat het gevoel dat je als ‘merk’ achter wil laten bij de doelgroep? En hoe kan dat anders?

 

V.l.n.r. reclame van ASN Bank, Coolblue en Heineken.

 

Breng een goed gevoel teweeg

We bellen met branded content expert Esther Mutsaers om meer te weten te komen over de workshop die ze geeft op Het Taalcongres 2020. Tijdens ons gesprek verwijst ze al snel naar een quote van de beroemde Amerikaanse schrijver en dichter Maya Angelou:

‘People don’t always remember what you say or even what you do, but they always remember how you made them feel.’

Het gevoel wat je bij de doelgroep teweeg brengt is dus van groot belang. ‘Een merk bestaat niet alleen uit kleur, beeld, een lettertype, maar ook uit een ziel, eigen geur en vorm. Consumenten associëren een merk onbewust met dit totaalpakket’, legt Mutsaers uit. ‘Het gaat om de totale ervaring die je biedt, pas dan kan je vanuit de kern van je merk spreken en makkelijker vanuit de ‘why’ communiceren. Op deze manier ben je geloofwaardig naar jezelf en naar de doelgroep.’

Hoewel storytelling geen nieuw begrip is, merkt Mutsaers dat veel communicatieafdelingen er nog niet bewust genoeg mee bezig zijn of op een verkeerde manier. Dat bracht haar op het idee voor deze workshop.

 

Wat je kunt verwachten tijdens de workshop

In het eerste deel ga je samen met de trainer en vakgenoten kijken naar verschillende bedrijven. ‘Wat voor ziel, geur, geluid, kleur en vorm kun je erbij bedenken? Klopt het gevoel bij wat het bedrijf uitstraalt? Daarna kijken we naar de kern en ga je nadenken hoe je dit kunt toepassen op je eigen merk’, schetst Mutsaers. Aan het eind van de workshop heb je eenvoudige tools in handen waarmee je direct aan de slag kunt.

Is deze workshop interessant voor jou en wil je meer leren over de essentie van je merk? Schrijf je nu in voor Het Taalcongres en ontvang Super Early Bird korting!