u bent hier: Home > Nieuws > De 7 principes van Cialdini

De 7 principes van Cialdini

GEPLAATST OP: 12 februari 2019

Robert Cialdini, hoogleraar en onderzoeker, wordt gezien als dé expert op het gebied van overtuigen. Hij schrijft boeken en reist de hele wereld rond om lezingen te geven over beïnvloedingsprincipes. Tijdens de training Conversiegericht schrijven leer je de 7 principes van Cialdini te gebruiken om de conversie op je eigen online kanaal te verhogen. In dit artikel lees je meer over de beïnvloedingsprincipes.

1. Commitment en consistentie

Dit principe draait om bezoekers stapsgewijs enthousiast te maken voor je merk (commitment) en deze aandacht vast te houden (consistentie). Een nieuwsbrief is bijvoorbeeld een goede eerste stap om loyaliteit te creëren. Hoe vaker je bezoeker ‘ja’ zegt in een proces, hoe moeilijker het is om ‘nee’ te zeggen.

2. Wederkerigheid

Een gratis e-book met tips, dienst of een cadeautje; door iets weg te geven zal je bezoeker onbewust het gevoel krijgen dat jij iets tegoed hebt. Hiermee stimuleer je de welwillendheid bij bezoekers om iets terug te doen.

3. Sympathie

Het is vrij logisch dat je sneller een product of dienst koopt bij iemand die je sympathiek vindt. Sympathie ontstaat vaak als mensen in je omgeving enthousiast zijn over een bepaald merk of bedrijf. Manieren om de gunfactor te verkrijgen zijn bijvoorbeeld; een vriendelijke klantenservice, aansprekende ‘over ons’ pagina op de website of like buttons.

4. Sociale bewijskracht

Stel, je zoekt naar een Franse bistro in hartje Amsterdam. Check je dan ook eerst de reviews bij Iens voordat je reserveert? Veel mensen zoeken voorafgaand aan een aankoop (of in dit geval een reservering) bevestiging voor hun keuze. Een effectieve manier om daar als organisatie op in te spelen, is het plaatsen van reviews en productbeoordelingen. Het geeft een koper meer vertrouwen een product of dienst af te nemen waar andere mensen enthousiast over zijn.

5. Autoriteit

Hij is een dokter dus hij zal wel gelijk hebben. Van jongs af aan wordt ons aangeleerd dat bepaalde mensen met autoriteit gelijk hebben en daarom zijn we sneller geneigd experts te geloven. Manieren om autoriteit aan te tonen zijn bijvoorbeeld functie, nominaties, gewonnen prijzen of keurmerken.

6. Schaarste

Vakantieveilingen maakt er handig gebruik van. Als je door de pagina aanbiedingen scrollt en de tijd ziet wegtikken, klikt je muis bijna automatisch op ‘bied mee’. Volgens Cialdini zijn mensen gevoelig voor schaarste en worden ze hebberig bij een beperkte oplage van producten of bij een tijdbeperking op een speciale aanbieding. Het gevoel van urgentie wekken is een veelgebruikte marketingtechniek.

7. Eenheid

Dit principe gaat over de behoefte van mensen om ergens bij te horen. Factoren zoals cultuur, locatie, groepsgevoel en leeftijd spelen mee in die eendracht. Als marketeer kun je hierop inspelen door onderwerpen te kiezen waar personen zich in herkennen of graag mee identificeren.

Wil je weten hoe je de 7 principes van Cialdini kunt toepassen op je website of ander online kanaal? Schrijf je in voor de training Conversiegericht schrijven >>