u bent hier: Home > Nieuws > Tips en trucs > Creatief Online Schrijven, 5 tips & tricks

Tips en trucs: Creatief Online Schrijven, 5 tips & tricks

GEPLAATST OP: 22 januari 2018

Creatief en online – gaat dat wel samen? Voor de schermlezer heb je je toch te houden aan rigide regels en de strenge wetten van Google? Goed nieuws: SEO is niet zaligmakend. Bovendien let Google steeds meer op gewoon kneitergoede content. Maar hoe schrijf je zulke content? Je leert het in de training Creatief online schrijven.

Trainers Merel en Cathelijn hebben alvast 5 tips voor je:

Analyseer je eigen online leesgedrag

Op welke Twitterberichten klik je? Welke nieuwsbrief lees je altijd? Welk bedrijf of organisatie schrijft blogs waar je blij van wordt? Hoe komt dat? Wat doen ze om de lezer te verleiden?

Stel jezelf de vraag: in welke fase bevindt de lezer zich?

Bijvoorbeeld: Je verstuurt de maandelijkse nieuwsbrief. Je wilt dat iedereen op de mailinglijst die nieuwsbrief meteen gaat lezen. Daar is goede, creatieve content voor nodig.
Maar je schrijft ook een Twitterbericht om de nieuwsbrief aan een bredere groep aan te prijzen. En je plaatst een bericht op de website. En ook op andere platforms breng je de nieuwsbrief onder de aandacht. Dan is het zonde als overal staat: ‘Lees hier onze nieuwsbrief van november.’

Hoe verder de lezer van jouw bedrijf of organisatie is verwijderd, hoe creatiever/leuker/spannender je tekst moet zijn.

Zorg dat de inhoud van je tekst wordt ondersteund door de stijl waarin die geschreven is. Een zin als: ‘Het verdient warme aanbeveling om auto’s geparkeerd aan de rand van de weg te verplaatsen in verband met eventueel vallende takken’ is geschreven in een passieve, omslachtige stijl.

Is je boodschap een oproep tot actie? Zorg dan dat je stijl actief en direct is. Met een grapje erbij misschien. Want lezers komen nog sneller in actie als ze je leuk vinden.

Verzamel koppen die je goed vindt en koppen die je niks vindt

De kop van je tekst is online van nog groter belang dan in print, dus probeer te ontdekken waarom je sommige koppen aantrekkelijker vindt dan andere.

Bekijk je tekst eens van een andere kant, vanuit een ander perspectief

Vergelijk:
“RandstadRail is een lightrail en snelbusnetwerk in Zuid-Holland die sinds 2006 in gebruik zijn. Een van de belangrijkste kenmerken van RandstadRail is de koppeling van het tracé van twee voormalige spoorlijnen (Zoetermeer Stadslijn en Hofpleinlijn) aan het tramnetwerk in Den Haag en het metronetwerk in Rotterdam.”

Met: “Mary (56), geboren Zoetermeerse, weet het nog goed. “Vroeger waren er twee spoorlijnen.”

Of met: “Ruim één miljoen kilo staal en 4.000 kuub beton, aangevoerd door 350 vrachtwagens.”

Meer leren? Kijk op de trainingskalender voor informatie over deze, en alle andere trainingen van [De Redactie].