u bent hier: Home > Nieuws > Tips en trucs > 5 schrijftips van Merel Roze

Tips en trucs: 5 schrijftips van Merel Roze

GEPLAATST OP: 1 juni 2016

Merel Roze (1975) is naast docent van [De Redactie] Trainingen, schrijfcoach en eindredacteur, voornamelijk voor het web. Ze adviseert diverse bedrijven op het gebied van online content en social media. 

Ze geeft hierbij alvast 5 schrijftips, speciaal voor op social media:

Schrijf op je doel

Jij bent Cristiano Ronaldo. De afstand tot de keeper is 11 meter. In het doel staat Manuel Neuer. Jouw bal moet erin. Sterker nog, jouw bal gáát erin. Hard en snel. Schrijf zoals je in je droom zou scoren. Schrap alles wat die rechte lijn tussen jou en de keeper in de weg staat, inclusief de keeper zelf. Cut the crap. Rücksichtslos.

Weet wat je wilt bereiken en zorg dat je het krijgt

Wil je een like? Schrijf op de herkenning en de glimlach. Wil je een reactie? Zet de vraag die je stelt dan duidelijk centraal. Maak je vraag beperkt en makkelijk ‘inkopbaar’ (niet: wat is jouw favoriete drankje? Maar: Coca Cola Zero of Coca Cola Light?). Wil je dat mensen je post delen? Richt je bij het schrijven dan op het delen. Zodra je je doel duidelijk hebt, wordt je tekst als het goed is anders.

Wees origineel

Toen David Bowie doodging, plaatsten veel mensen een berichtje dat David Bowie dood was. Met een huilende smiley erbij. Iets van toegevoegde waarde wil ik! Persoonlijke emotie! Of je nou vanuit een bedrijf of organisatie schrijft, of vanuit jezelf. Je lievelingsliedje, je concertkaartje, de eerste keer dat je een liedje van hem hoorde – het voegt meer toe dan het nieuws zelf, dat we inmiddels echt wel via iemand anders wisten. Plaats alleen iets wat je zelf ook zou willen lezen.

Sla je bericht niet dood

Een plaatje waarin hetzelfde te zien is als in de tekst erboven? Of precies hetzelfde zeggen als het artikel waar je naar linkt al aangeeft? Saai! Plaatje, praatje en link moeten een mooie aanvulling op elkaar zijn, of een commentaar. Verleid de lezer in de paar tekens die je hebt.

Formuleer aantrekkelijk en duidelijk

Formuleer kort en krachtig, maar vergeet je ritme niet. Wees concreet. Dus blijf verre van ‘Om het toekomstgerichte beleid van het ministerie te bevorderen, nam de minister gisteren het rapport Toekomstgericht beleid in ontvangst’, maar schrijf heerlijk, helder Hollands. Makkelijk verteerbaar, in hapklare brokken. Lees je tekst hardop voor. Struikel je ergens over? Herschrijf die zin. Hoewel jouw lezers superintelligent zijn, net zoals jij, bereik je een miljoen keer meer conversie als je megaduidelijk bent.