u bent hier: Home > Nieuws > Tips en trucs > 3 tips om te blijven scoren met Facebook

Tips en trucs: 3 tips om te blijven scoren met Facebook

GEPLAATST OP: 9 februari 2018

Onlangs kondigde Facebook een aantal wijzigingen aan. Vooral de aankondiging dat berichten van ‘vrienden en familie’ sterker naar voren zullen komen in de Facebook feed, ten koste van berichten van bedrijven, deed veel stof opwaaien.

En dat is logisch – het is even schrikken als je al jaren investeert in het opbouwen van een aanwezigheid op Facebook. Maar toch maakt het de waarde van Facebook voor jouw organisatie niet minder. Volgens het laatste onderzoek van NewCom maken nog altijd 7,6 miljoen Nederlanders dagelijks gebruik van Facebook – en dat is niet niks! Daarom vind je hieronder 3 dingen die je kunt doen om toch voldoende rendement uit Facebook te blijven halen.

1. Ga het gesprek aan

Het heet niet voor niets ‘sociale’ media… Waar veel bedrijven maar mondjesmaat in gesprek gaan met hun doelgroep op Facebook en meer ‘zenden’ dan ‘communiceren’, is dat wel de oplossing voor bereik in de toekomst. Eindelijk heb je als webredactie of communicatieteam nu een argument richting je management om meer mensen vrij te maken en op te leiden voor Facebook. Het wordt hun taak om echt terug te praten op Facebook en andere contentformats te verzinnen die helpen om in gesprek te gaan met de doelgroep. Want hoe hoger de engagement, hoe groter de kans dat je ook zonder te betalen je doelgroep blijft bereiken.

2. Duik in de advertentiemogelijkheden

Wie een boodschap te verkondigen heeft aan een doelgroep op Facebook, kan er niet meer onderuit: adverteren. Ook als je er nooit brood in zag kun je eigenlijk niet meer zonder advertentiestrategie. Het moment is gekomen om je te verdiepen in de mogelijkheden. Dat is op zich geen straf, want de targetting mogelijkheden op Facebook zijn ongekend. Haarscherpe doelgroepen, prachtige rapportages – het kan slechter! En hoe beter je wordt, hoe lager de kosten. Het is tijd om binnen je organisatie expertise op te bouwen en aan de slag te gaan.

3. Beschouw Facebook als een database

Veel organisaties vergeten dit, druk als ze zijn met het vullen van hun Facebookpagina. Maar een Facebookpagina is feitelijk niets anders dan een database gevuld met gegevens over je doelgroep. Via de statistieken (vooral de doelgroepstatistieken, via de advertentietool) krijg je ongekend gedetailleerde informatie over je ‘likes’. Welke andere pagina’s vinden ze leuk? Wat is hun opleidingsniveau? Wat voor content slaat aan? Laat je verrassen en gebruik die informatie om je content binnen en buiten Facebook nog beter af te stemmen op de doelgroep!

Wie bouwt op andermans land blijft altijd afhankelijk van zijn of haar gastheer. Zo is het ook met een Facebookpagina. Maar zo lang je verder kijkt dan je huidige strategie, meer de discussie aangaat, gaat leren wat er mogelijk is qua advertenties en in de cijfers duikt, blijft Facebook een interessant kanaal!

Meer leren? Kijk op de trainingskalender voor informatie over deze, en alle andere trainingen van [De Redactie].