De 3 pilaren van een tekst met impact

Leestijd: 1 minuut
Schrijftips

Als tekstschrijver of redacteur weet je als de beste: het ene onderwerp is het andere niet.  Autobanden rollen minder makkelijk uit je laptop dan mode of interieur. En chocolade schrijft lekkerder weg dan ICT-diensten. Toch wil je altijd dat jouw teksten impact hebben. Na afloop moet de lezer iets belangrijks doen of onthouden, ongeacht het onderwerp. Om – uiteraard in alle subtiliteit – jouw wil op te leggen, moeten drie pilaren van je tekst op orde zijn. Boodschap, beleving en behoefte. Nummer twee en drie worden maar wat vaak vergeten.

Boodschap

De boodschap is de basis van iedere tekst. Koop zonnepanelen. Kies onze service. Stap over op… Het is de praktische en feitelijke informatie. Die kun je mensen als een gans door de strot duwen, maar je kunt ook organiseren dat ze hem vrijwillig naar binnen lepelen.

Beleving

Een boodschap blijft hangen als je hem beleeft. Als je niet alleen leest wat je moet doen of onthouden, maar ook ziet én voelt waarom. Daar zijn allerlei handige schrijftechnieken voor. Alvast een klein tipje van de sluier: anekdotes.

Behoefte

‘Hoe heb ik ooit zonder deze informatie of dit product gekund?’ Als je leert om zo’n sterke behoefte op te wekken bij lezers, verandert jouw toetsenbord in goud. Het leukste: het is doodeenvoudig.

Meer leren? Kijk op de trainingskalender voor informatie over deze, en alle andere trainingen van [De Redactie].

 

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×