u bent hier: Home > Nieuws > Interviews > De transfer > Hans Nijenhuis van nrc.next naar AD

De transfer: Hans Nijenhuis van nrc.next naar AD

GEPLAATST OP: 29 juni 2016

Hans Nijenhuis (1962) is journalist en schrijver. Hij is sinds mei 2016 hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad en was meerdere jaren chef van nrc.next. Eerder was hij uitgever bij NRC Media en operationeel directeur van De Bezige Bij.

Waarom ben je de perfecte match voor het hoofdredacteurschap van het Algemeen Dagblad?

‘Haha, de perfecte match, dat moeten we nog zien. Ik ben in elk geval verliefd, en dat is een goed begin. Op de mannen van Sportwereld bijvoorbeeld, die bij elke voetbalwedstrijd toch weer met invalshoeken komen waaraan ik niet had gedacht. En op de jonge mensen van AD.nl, waar ik als Hagenaar ook het laatste nieuws over mijn stad krijg. (en als ik in Rotterdam of Eindhoven of nog 23 andere steden en regio’s had gewoond, was dat ook zo geweest.)’

Wat was het grootste verschil met je vorige functie als chef van nrc.next? 

‘De schaal en de complexiteit. Next was minder dan 30 mensen in één ruimte, het AD is meer dan 200 mensen verdeeld over verschillende locaties, vanwege al de edities die we maken. En dan werken we ook nog nauw samen met zeven grote regionale kranten in het oosten en zuiden van Nederland. Als ik elke dag drie nieuwe namen leer, ben ik een jaar bezig.’

Over welke kwaliteiten bezit een goede hoofdredacteur volgens jou?

‘Zin om anderen beter te maken is het belangrijkste, dan komt de rest vanzelf. Verder helpt het natuurlijk als je je niet alleen in de redacteuren kunt verplaatsen, maar ook in de lezers.’

Wat was je eerste wapenfeit bij het AD, wat heb je veranderd, geschrapt of verbeterd?

‘Wapenfeit, wapenfeit… er werken hier geweldige mensen die ook zonder hoofdredacteur een uitstekende krant kunnen maken. Verder is er sinds mijn komst van alles bij het AD veranderd, maar heel veel daarvan was allang voorbereid. Kortom, je moet de rol van zo’n hoofdredacteur niet overschatten hoor.’

Welk element of kenmerk van het AD mag nooit veranderen?

‘Het optimisme. Bij ons is het glas halfvol. Anders gezegd: we onthullen wel, we zeiken niet.’

Wat zijn de belangrijkste doelen voor de komende jaren?

‘De nummer één worden en blijven.’

In welke aspecten van deze functie had je echt veel zin bij aanvang?

‘Allemaal nieuwe collega’s leren kennen.’

En waar zag je best een beetje tegenop?

Mijn oude collega’s achterlaten. Zo’n redactie is toch een beetje je familie hè…

Waar kun jij als hoofdredacteur absoluut niet zonder?

‘Zonder lezers. Laten we vooral niet – nooit – vergeten voor wie we werken.’

Wat voeg jij toe aan het merk Algemeen Dagblad, wat is jouw signatuur?

‘Durf.’

Maak de zin af: Een perfecte werkdag voor mij is als….

‘Een van mijn dochters in de Thuis bij Nijenhuis app enthousiast iets deelt en het blijkt van het AD te zijn.’